j | f | m | a | m | j | j | a | s | o | n | d |
1 | 6 | 10 | 14 | 19 | 23 | 27 | 32 | 36 | 40 | 45 | 49 |
2 | 7 | 11 | 15 | 20 | 24 | 28 | 33 | 37 | 41 | 46 | 50 |
3 | 8 | 12 | 16 | 21 | 25 | 29 | 34 | 38 | 42 | 47 | 51 |
4 | 9 | 13 | 17 | 22 | 26 | 30 | 35 | 39 | 43 | 48 | 52 |
5 | 18 | 31 | 44 |
Je struikelt over netwerkclubs, debatten, lezingen, congressen, openingen, e.d. Wil je binnen je vakgebied en daarbuiten op de hoogte blijven moet je heel wat ‘vrije tijd’ stoppen in dit soort activiteiten. Als je zoals ik een gezin met kleine kinderen hebt, is dat bijna niet te doen. Dat kan beter en anders denken we, met gebruik van media, fysieke interventies en een grensoverschrijdende thematiek.
Zoals we ooit begonnen zijn met televisie maken door een camera te kopen en uit te gaan zenden. Zo zijn we ook afgelopen jaar begonnen met Antenne Rotterdam als een hedendaags multidisciplinair kennis- en verbindingscentrum, het zogenaamde zenuwstelsel van de stad, te ontwikkelen. Je kan stellen dat de kijkbuis in een doebuis aan het veranderen is. De meest grootse zaken beginnen veelal als grap, video als kladblok en media als debatcentrum. Persoonlijk vind ik dat een stad, zoals Rotterdam, die zich mediastad noemt, hier niet snel genoeg mee kan gaan experimenteren.
Maar ja, innovatie ontstaat meestal buiten een gevestigde praktijk. En daar ligt een schone taak voor ons. De basis is er al, er zijn een aantal websites, er is uitzendtijd op TV Rijnmond en Creatief Beheer ontwikkelt zich als een compleet nieuw investeringsmodel voor wijken, via de openbare ruimte en de gemeenschap. Achter de schermen wordt de Urban Country Club nieuw leven ingeblazen, ik kan er niets over zeggen, het is immers een publiek geheim.
Zoals te doen gebruikelijk kan iedereen meedoen, aan deze exercitie. (meld je aan) Maar je kunt ook je eigen kenniscentrum opzetten, uiteindelijk stroomt toch al het water naar de zee. Niet alleen van je eigen fouten kun je leren en niemand heeft de wijsheid in pacht. Beter worden is ziek zijn, heeft iemand op ons white board geschreven.
De oplettende bezoeker heeft inmiddels gemerkt dat we een kennisbureau bij Antenne Rotterdam hebben opgestart. Dit bureau zoekt actief naar kennis rond bepaalde thematiek en doet research naar de diverse netwerken in de stad. “Visionaire en innovatieve krachten lijken vooral aanwezig bij het middenmanagement, krachten die zij tot op heden weinig handen en voeten hebben weten te geven door gebrek aan ondersteuning van directie. “
Meer info: www.antennecollectief.nl
Tedje | 08 januari 2008middenmanagement heette vroeger gewoon middenkader, ook de 'creatieve' sector schijnt tegenwoordig met die middelmatigheid overspoeld te worden: zonder schroom beperkt men zich tot die mogelijkheden die anderen hen opleggen. |