Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236404549
2711152024283337414650
3812162125293438424751
4913172226303539434852
5183144

Magazine

week 52 | vrijdag 27 december 2024 02:26 uur | 5 bezoekers

Muziek Divisie Magazine

Hij is er weer; het Muziek Divisie Magazine! Zo net voor de kerst kan je je weer lekker inlezen over wat er allemaal te doen gaat zijn, en wat je eventueel gemist hebt.


Deze week bijt Muziek Divisie recensente Fay van der Wall het spits af. Zij bezocht het tweedaagse State-X New Forms festival in het Paard van Troje (Den Haag).


State-X New Forms Festival - Paard van Troje - Den Haag – 15/12/2007


Het afgelopen weekeinde vond voor de vierde keer het tweedaagse State-X New Forms plaats in het Paard in Den Haag. Zoals de lange naam misschien al doet vermoeden is dit festival ooit ontstaan uit de fusie van twee andere festivals, State-X en New Forms. Er wordt de bezoeker nog al wat beloofd: ‘een uniek experimenteel groots opgezet festival waar de extremen in de moderne muziek worden opgezocht’. Klinkt interessant in ieder geval. Uw recensent bezocht de zaterdag van dit festival.

Bij binnenkomst in het Paard wordt je er gelijk stevig aan herinnerd op een experimenteel festival te zijn. Het audiovisuele kunstenaarscollectief Feedbacksociety mag in de Centrale Hal zijn kunsten vertonen. Zij staan bekend om hun krachtige performances en dat merk je vooral op audio gebied. Een constante maalstroom van ruis, bliepjes en gebonk knalt door de hal heen, soms op onverwacht hoog volume. Wegens pijn aan de oren dus maar snel een biertje in de zaal gaan halen.



Playlab International Feat. Kim Fowley
Het concept van Playlab is dat een groep muzikanten eenmalig bij elkaar komt en na een middag oefenen dezelfde avond nog op de planken staat. Dit is een internationale editie waarbij muzikanten uit de State-X programmering zijn geplukt, die onder leiding van levende legende Kim Fowley hun ding mogen doen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik voor zaterdag nog nooit van de heer Fowley had gehoord, maar mijn gezelschap van de avond verzekerde me er van dat de man heel wat op zijn naam heeft staan. Achteraf googelen liet me inderdaad zien dat deze krasse 68-jarige al een mooie muzikale carrière achter de rug heeft. Afgelopen zomer stond hij nog voor17,000 fans in de Hollywood Bowl met DJ Shadow and Cut Chemist, dat je het maar weet.
Er volgt een duidelijk bijna geheel geïmproviseerd, grappig optreden van een aantal goede muzikanten. Kim Fowley dirigeert en zingt op een spoken word-achtige manier. Af en toe komt een rapper zijn kunstje doen, maar dat valt eigenlijk een beetje uit de toon. Fowley flirt met het publiek, haalt dames het podium op en doet nog eens een dansje. Het is leuk en vermakelijk, maar na een tijdje blijkt het toch niet meer te boeien.

Motorpsycho


Deze drie Noren waren voor mij de reden om naar Den Haag af te reizen. Een beetje zenuwachtig was ik er zelfs van, want afgelopen zomer een vreselijk goed optreden van Motorpsycho gezien en dan kan het daarna zo ontzettend tegenvallen.
Na een paar bekendere nummers speelden Bent, Snah en relatief nieuwe drummer Kjell nieuw materiaal, wat uitmondde in een lange improvisatie, die toch bleef rocken. Tot mijn grote verassing werd de show afgesloten met het bloedstollend mooie nummer Vortex Surfer, waarbij de halve zaal (inclusief ik) een traantje weg stond te pinken.
Van teleurstelling was er dus zeker geen sprake. De band staat als een huis, straalt speelplezier uit en is gewoon heel erg goed. De drummer is een ontzettende aanwinst voor de band, op muzikaal gebied maar ook qua aanwezigheid op het podium.
Ik kan niet wachten tot ik deze band nog een keer kan zien spelen.


State-X New Forms festival heeft een goede indruk bij me achter gelaten. De muziek die geprogrammeerd wordt vindt niet vaak een plek op een festival, terwijl dit juist de manier is om experimentele dingen te ontdekken. Je loopt een zaal binnen en ziet wel wat er gebeurt, en als het niks is ga je weer weg. Wat zou er volgend jaar op het programma staan?

Fay van der Wall

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Afgelopen weekend stond Lantaren/venster in het teken van het Numoonfestoval. De Muziek Divisie was zelf aanwezig om het festival op camera vast te leggen, Muziek Divisie recensent Rolf Versteegh was er ook, en hij schreef voor het Muziek Divisie Magazine de volgende recensie

This Leo Sunrise, Numoonfestival 2007, Rotterdam.

Afgelopen
vrijdag opende This Leo Sunrise het singer/songwriter programma van het
Numoonfestival. Een sterke start van deze Utrechtse band die
Amerikaanse folk traditionals overtuigend en met bezieling wisten te
brengen. Jammer dat ze zo vroeg speelden en veel bezoekers dit
onderdeel van het festival nog niet gevonden hadden. Het
Numoonfestival staat voor oude en nieuwe "soul" in allerlei
muzieksoorten en deze band bracht me in de juiste stemming om de rest
van het festival te beleven.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



CrimeJazz is een eigentijds programma waarin diverse
vormen van gesproken woord worden afgewisseld met hiphop, folk,
nu-soul, jazz en aanverwante muziek. Het concept is geïnspireerd op de
poetry beatlounges zoals in trendy nachtclubs in New York, Londen en
Berlijn. Muziek Divisie bezocht afgelopen Zondag een editie van deze avond, en was vooral geinteresseerd in de performance van de rijzende Rotterdamse rapper GMB. Hieronder vind je de recensie die hij over deze avond schreef.


GMB @ Crime Jazz (Rotown)




Op de valreep van zijn tape act show in de NAI kondigde Gery Mendes zijn eerste twee show met live band aan. Zijn eerste live show zou in Amsterdam plaatsvinden en de tweede tijdens de laatste crime Jazz avond van dit jaar in de RoTown in ons eigen Rotjeknor.
Ik als liefhebber van live groovende muziek en Rotterdammer besloot een kijkje te gaan nemen bij zijn show gewoon in RoTown op de Nieuwebinnenweg.

De zaal was volop gevuld met “Urban”- of zeg maar liever hiphop liefhebbers, de bekende koppen binnen onze Rotterdamse Hiphop sene waren vertegenwoordigd. Maar ook Pieter Monzon (Pete Philly) stond van GMB en zijn band te genieten. Voor het podium stonden een aantal ronde tafeltjes wat ik erg suf vond misschien zaten daar de VIP’s of gewoon de vroege vogels onder ons, hadden ze der niet gestaan dan had iedereen een veel beter zicht op het podium of gewoon wat ruimte om te dansen gehadwant dansbaar was het zeker.

De 4 koppige band op de drummer na allemaal direct van de Rotterdam Pop academy afgeplukt was ondanks dat het pas hun 2e show was lekker tight aan het swingen. De bezetting bestond uit Gitaar, Bas, Drums, en Toetsen. All you need om de Reggae achtige Hiphop beats van GMB live te gehore te brengen.

GMB was duidelijk in zijn element, met trots en een grote glimlag spitte hij de ene na de andere lyric vloeiend en vol positive energy.

Tijdens het nummer Meanwhile stond het publiek luid mee te zingen.
GMB kondigde zijn band aan en Surma deed een adembenemende zang solo, ook kwam er een 14 jarig meisje het podium op met de attitude en stem van een echte diva, iedereen was blown away echt een amzing discovery dit meisje.
Tijdens de laatste track betrad Pete Philly de stage om wat van z’n lyrics te spitten het publiek deed uit volle borst mee van de eerste tot de laatste noot.




JorntJan Bras

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Enige tijd geleden kon je de recensie van Muziek Divisie recensente Esther Maso over C-mon & Kypski al lezen in het Muziek Divisie Magazine. Muziek Divisie recensent Paul Eekhof was hier ook bij aanwezig, hij beschrijft hieronder wat hij van het voorprogramma;
The Fringe vond
.

Recentie The Fringe (voorprogramma van c-mon & kypski)



De show van de vier heren verliep naar de reacties van de mensen in de zaal redelijk goed. Maar hier en daar waren er zeker wat opvallende uitblinkertjes.

Op het moment dat ik vooraan stond in de zaal, afwachtend op wat komen ging, werd het geleidelijk wat drukker om mij heen. De mensen waarmee ik heb gepraat waren allen bekenden van een of meerdere van het viertal. Zij vertelden mij goede dingen, helaas uitsluitend over het opvallende karakter van de persoon voor wie zij kwamen. Over de muziek ging het niet verder dan, wel relaxt! Na mijn biertje half op te hebben gedronken kwam er een jongen op het podium die even wat dingen checkten, ik dacht nog bij mezelf als dat er maar niet een van is. En helaas werd mijn vrees, net als de schrille indruk van het optreden, pijnlijk waar toen er een tweede jongen op het podium verscheen. En deze had weliswaar twee microfoons in zijn hand. Direct achter hem kwamen twee vrolijke, in stijl geklede en razend enthousiaste heren het publiek tegemoet. En the show could begin.

Terwijl de eerste beats vanaf de laptop van de twee stijlvolle kerels gestart werden, riepen de twee frontmannen even wat enthousiaste kreten door de zaal. Moedwillig dat ik was probeerde ik naar liever lust te horen wat zij riepen. Helaas zou dit tijdens het gehele optreden de rode draad zijn. Dit vond ik persoonlijk erg te kort doen aan het razend enthousiaste viertal. Hoewel de beats en, ik neem aan de teksten, goed genoeg om naar te luisteren waren, leek het alsof de twee kampen los van elkaar aan het optreden waren. Dit deed de gehele performance niet ten goede. Wel kreeg het viertal de menigte enigszins mee ten tijde van rust. En los van elkaar waren het goede performers die vooral veel plezier eraan beleefde.

Deze jongens waren het voorprogramma van C-mon & Kipsky, en hoewel het niet verstandig is om je voorprogramma een duidelijk beter klinken groepje creatieve geesten te laten zijn, was dit naar mijn idee net iets te veel van het goede. Blijf aan de weg timmeren en geef de hoop niet op, het was gezellig maar blijf wat langer in de oefenruimte.






-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

INHOLLAND Popprijs
Woensdag 19 december



In de kleine zaal van Waterfront Rotterdam speelde 5 bands mee in de Popprijs van INHOLLAND.
Defuse uit Ridderkerk is een van de 2 bands die door zijn naar de volgende ronde op 9 januari in Amsterdam. Deze avond waren zij de enige band in het Metal genre.
De kleine zaal van Waterfront, nu al enkele maanden open, was goed gevuld met een enthousiast publiek. Defuse, die begin 2008 hun eerste Full- length album uitbrengt, mocht 2 nummers ten gehore brengen. In deze 15 minuten van stevige metal ging het publiek goed mee. Wat onder andere heeft mee geholpen aan het fijt dat zij door zijn naar de volgende ronde. En daar hun muziek weer kunnen promoten.



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Sinds kort is de house scene een nieuw label rijker; Choyrecords.
Aangezien de Muziek Divisie nieuwe initiatieven graag een handje helpt posten we hier een aankondiging die we van Sébastièn Choy ontvingen.

Choy Records


Hallo Iedereen!

Wij willen graag feestelijk mededelen dat www.choyrecords.com vanaf
vandaag officiëel geopend is als muziek downloadshop.

Wij zullen maandelijks vetcoole releases gaan uitbrengen in veel
stijlen van de house en overige muziekstijlen.
Voor onze eerste releases presenteren we Electro Dance, Progressive en
Mellbourne Shuffle tracks.

Deze tracks zijn geproduceerd door of in samenwerking met: Sébastièn Choy,
Peter Post en Rick Snel.

Wij zijn er op uit een bekend independent recordlabel in de wereld te zijn!
Mochten wij dj’s/producers inspireren die met ons mee willen groeien
dan horen wij dat graag!

Wij nodigen jullie uit “to enjoy and support” onze releases op
www.choyrecords.com .
Onze tracks zijn op deze site beschikbaar.

Tevens zullen wij via onze site www.choyrecords.com goede doelen
supporten.Donaties worden nu gereserveerd voor het aids-fonds en Stop Aids Now.
Naamsvermelding (indien gewenst) plus donatie zal op een aparte
webpage vermeld worden.

Sébastièn Choy

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Album Winne verschijnt pas in april 2008



Vanaf vorige week is Winne's ep 'Onoverwinnelijk' te koop bij optredens en in de TopNotch-webshop en vanaf januari is de cd verkrijgbaar in de platenzaak. 'Onoverwinnelijk' is een muzikale samenvatting van de aanloop naar het debuutalbum 'Winne Zonder Strijd' van de Rotterdamse rapper. Dit toch al een tijdje verwachte debuut verschijnt namelijk pas in 2008, op 20 april om precies te zijn. Naar het schijnt was zijn album wel bijna af, maar kwam de rapper er financieel niet uit met zijn producer. En dus moet Winne weer opnieuw beginnen. Als troost voor het uitstel kunnen fans nu met dit "stevige tussendoortje" de honger naar zijn debuutalbum stillen.

De ep bevat
Ep is een wat klein woord, want 'Onoverwinnelijk' bevat elf nummers, waarvan negen bekend zijn van liveshows en/of mixtapes en twee nieuwe tracks. De producties zijn van de hand van Kapitein Mo, Soulsearchin', Alee Rock, dj MP en Concrete. Alee Rock, Feis en Mr.Probz zijn te horen met gastbijdragen. 'Onoverwinnelijk' beslaat een periode die losstaat van het album 'Winne Zonder Strijd'. De rapper vond de vruchten van deze sessies te goed, om her en der verspreid op het web, mixtapes en op live-registraties weg te laten kwijnen en heeft ze daarom op deze ep gebundeld.


Oefenen voor marathon
De rapper waarschuwt dat je met deze ep nog geen fractie in huis hebt van wat Winne voor het album Winne Zonder Strijd in petto heeft. "Ik wil winnen voordat het spel begonnen is", aldus de rapper die nu met Typhoon en Opgezwolle op tour is en in januari met een andere labelmaatje, Salah Edin, het clubcircuit aandoet. "Verliezen is niet mogelijk omdat dat in mijn wereld niet bestaat. Dit zijn geen tracks die het album niet hebben gehaald, dit zijn de oefenrondjes voor de marathon."

Bron: Music from Nl

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Plukbassen, Brillcream en bier
Rocken en Rollen op de zondagavond in Waterfront


Deze hele avond is georganiseerd in de kleine zaal van Waterfront dus is het gelukkig niet ver lopen naar de bar waar ik mij in eerste instantie opstel om te wachten op de eerste band.


De openings accoorden van de avond zijn voor The Cellar Zombies. Een gedrocht dat uit de Hell(evoetse muziekkelder) is gekropen. Het enthousiasme van deze vijf jonge honden/zombies spreekt mij wel aan. Ik weet nog dat toen zij voor het eerst uit de garage kwamen scheuren, het muzikaal gezien de equivalent was van een ouwe gare lelijke eend met een Ferrari motor erin gemonteerd. Het scheurde erop los maar kwam niet altijd met vier wielen op de grond en verloor onderweg hier en daar ook nog wat onderdelen. Vanavond komen ze helaas niet echt goed uit de startblokken. Aan de motor kan het niet liggen want in Nik (drums) en Niels (slappin' bass) hebben ze een ijzersterke tweetakt motor waar menigeen jaloers op zou zijn. Het valt ook niet mee om zo'n avondje te openen voor het stugge Rotterdamse publiek. Zanger Wouter deed goed zijn best maar die kwam de eerste paar nummers ook niet lekker uit de verf. Tegen het eind van de set werd het een heel stuk beter met nummers als Cowboys en Big Woods, maar ik vond het wel jammer dat ze Speedfreak niet speelden. Dat leek me wel toepasselijk gezien het publiek, waarvan sommige me het idee gaven dat ze al het hele weekeind waren door gedraaid. Al met al was het toch een leuk begin van de avond.

Ik hoor wel eens zeggen dat er meer te doen moet zijn voor de jeugd zodat zij zich muzikaal en andersgewijs kunnen ontwikkelen. Maar zo'n hersenloos monster als dit kan zich volgens mij alleen ontwikkelen als je uit zo'n kut nergenshuizen niks te doen gat als b.v. Hellevoetsluis komt. Die hel aan de voet van de sluis heeft ons ook al zulke Frankenstein-monsters als The Low Point Drains en Heavy Lords geschonken, en met een beetje geluk blijft het daar niet bij. Er zijn toch wel meer pleken in Nederland waar niks nakkes nada te doen is en als die allemaal twee á drie van zulk soort bands opleveren zie ik de toekomst zonnig in! Alleen wat meer zaaltjes of kroegen om te spelen mag wel ja. Want een beetje blijven aanmodderen in je oefenruimte schiet ook niet op.

Na een biertje en wat leuteren beklom Mad Marge And The Stonecutters het podium en dat kwam echt als een wervel storm over me heen. Kólere wat een goeie live band is dat. Ze spelen Psychobilly/Rock 'n' Roll met een flinke dosis Punk en dat gaat lekker tekeer....
Marge is een soort van Suicide Girl en zingt net aan de goeie kant van hysterisch gefrustereerd en weet het ook goed neer te zetten op het podium. Wat de rest van de band betreft; die zijn gewoon retestrak, een waar monster van een hotrod dragracer. Het deed scheuren en knallen aan alle kanten en m'n oren gingen er van suizen. Maar dat laatste kan ook aan het feit hebben gelegen dat ik iets te dicht bij de boxen stond. Ik vond dit echt leuk om te zien en te horen, maar ook veel te snel voorbijgaan.

Ik was nog niet helemaal bekomen van Mad Marge of die vetkuiven van The Peacocks begonnen al aan hun set. Dit is een driemans formatie met een zanger/gitarist die zich leterlijk in het zweet staat te spelen en een bassist die z'n bass echt alle hoeken van het podium laat zien. Als ik die bass was dan zou ik hem aanklagen wegens mishandeling, hij lag meer op de grond dan dat 'ie rechtop stond. Ze spelen strak en goed maar Mad Marge heeft ze toch een beetje de wind uit de zeilen genomen. Het lijkt allemaal ineens wat tam terwijl het toch zeker geen slechte band is. Zoiets als een klassieke oldtimer in een zo goed als originele staat met een opgevoerde motor. Mooi om te zien en net wat sneller als dat je verwacht had.

Dus vier bier, drie bands en twee en een half uur later is het afgelopen en gaan we richting huis, want morgen moeten we weer vroeg op. Op het moment ben ik toch wel blij dat ik gegaan ben, maar morgenochtend zal ik daar vast wel even anders over denken als de wekker gaat.
Dit was Harold Herrie die morgen vast zo gaar als ik weet niet wat zal zijn....

Bron: 3 voor 12 Rotterdam

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Popronde 2008 zoekt bands

De editie van 2007 is net afgelopen en de organisatie blikt alweer vooruit. Tot 1 maart kunnen bands zich inschrijven voor het landelijk rondreizend bandfestival Popronde. Door een commissie bestaande uit professionals uit de popsector worden uit de inzendingen 100 bands en acts geselecteerd. Eigen repertoire is een voorwaarde. Er is geen beperking qua genre; singer/songwriters, dance-acts of indie-, blues-, rock-, hiphop-, jazz-, folk- of wereldmuziek-bands worden uitgenodigd zich in te schrijven.

Groei stagneert
De Popronde 2008 zal in veertien steden plaatsvinden. De groei van het festival stagneert daarmee voor het eerst sinds jaren. Dit jaar breidde de Popronde uit van veertien naar negentien steden en werd voor het eerst Rotterdam, Deventer, Heerlen en Middelburg aangedaan. Vooral in Leeuwarden ging de organisatie moeizaam. Het is nog niet bekend welke steden in 2008 meedoen. Er vonden in 2007 428 optredens bij 315 podia plaats. 40.000 mensen bezochten het festival.

Van podium tot bruin café
Volgend jaar vindt de elfde editie van het festival plaats in de periode van 12 september tot 14 november. De Popronde is ook dan weer gratis toegankelijk. Bands dienen op de donderdag en vrijdagavond beschikbaar te zijn. Het festival vindt in elke stad bij ongeveer 20 podia plaats, deze variëren van kleine bruine cafés tot professionele popzalen. De Popronde biedt bands de mogelijkheid om intensieve speel- en toerervaring op te doen door heel Nederland, een fanbase op te bouwen en zich te laten zien voor nieuw publiek, pers en programmeurs.


Kweekvijver
Op de Popronde moet het publiek - gewapend met het programmaboekje - al zappend tussen de locaties een beeld kunnen krijgen van opkomende Nederlandse bands. Popronde wil een kweekvijver zijn, een voedingsbodem voor de Nederlandse popmuziek. Bands spelen op de Popronde juist een keer buiten de eigen regio. De organisatie hoopt dat bands zich zo in de kijker spelen en doorstromen naar plaatselijke festivals of lokale muziekpodia. Eerder toerden bands als Racoon, Relax, C-Mon & Kypski, Green Hornet, The Sheer, Silence Is Sexy, a balladeer, Illicit, T-99, About, Mala Vita, Voicst, Roosbeef, Leaf, Marike Jager, The Kevin Costners, Luck Fonz III, Leine, The Horse Company en The Madd met het festival.

Aanmelden voor het festival
Bands die geïnteresseerd zijn kunnen tot 1 maart het aanmeldingsformulier, biografie en demo opsturen naar Popwaarts. Het aanmeldingsformulier is te downloaden op www.popronde.nl. Hierop is ook het adres van Popwaarts en meer informatie over het festival te vinden. Begin mei wordt bekendgemaakt welke bands, acts en singer/songwriters zijn geselecteerd voor de Popronde editie 2008. Popronde is een initiatief van Popwaarts en vindt plaats in samenwerking met lokale organisaties op muziekgebied.

Bron: Music from Nl
Popronde


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bonte Boel met Area 51 en Redrum


Redrum Squad heeft begin 2000 voor een hiphop revival gezorgd in Rotterdam door middel van het uitbrengen van mixtapes en het organiseren van feesten. Area 51 liet een goede indruk achter na het REMF festival van 2006 en werden daarom dit jaar wederom uitgenodigd. Deze groep staat garant voor stevige hiphop met de westcoastflavour uit de jaren negentig zoals die bedoeld was. Backstage ga ik in gesprek met Apakalips over hiphop wereldwijd en de toekomst.

Area 51 bestaan uit drie heren met de verschillende achtergronden. Apakalips is Mexicaans, Crow Magnum Afro-Amerikaans en Random blank. Zij hebben te kampen met veel discriminatie. Het blijkt in de VS nog steeds ongehoord om een groep te vormen als je verschillende etnische achtergronden hebt. Apakalips vind het super dat dit hier in Nederland niet zo het geval is. Hij krijgt het gevoel dat mensen in Nederland zichzelf kunnen zijn en ziet dat ook terug in de laidback sfeer bij het publiek.
In de scene van LA draait hiphop meer om egotripperij. Hier ziet hij dat artiesten elkaar steunen en verbonden zijn met elkaar. Dit heeft tot gevolg dat de muziek alleen maar beter wordt.

Apakalips denkt niet dat hiphop door de wereldwijde aandacht terugkeert naar wat het vroeger in de jaren 80 was. Hij ziet de toekomst anders in. Hiphop zal volgens hem "be saved" door een kern van mensen die overal verspreid zijn. De echte muziek, die door het hart wordt geïnspireerd zal in de toekomst de boventoon voeren. Dit ondanks de marketing die bepaalt waar wij naar luisteren. Volgens Apakalips gaat het niet meer in de hiphop om het uiten van jezelf en je ongenoegen, maar gaat het nu om het maken van goede muziek. Om het zoeken van de muzikale grenzen. "Hiphop will be beyond what everybody thinks or expects".

Na dit inspirerende gesprek was het showtime. Area 51 gaf een bruisende show met DJ Eni-less achter de decks. De drie MC's geven op het podium elkaar netjes de tijd om te rocken tijdens de nummers. Hun stemmen zijn verschillend genoeg waardoor ze qua toonhoogte elkaar niet in de weg lopen. Bij drie nummers jamde Anetta mee. Door de mimiek van de zangeres krijgt het een theatraal sfeertje, maar echt kippenvel kreeg ik niet. De energieke beat's hadden die jaren '90 feel wat het publiek liet swingen. En de westcoast stijl kwam duidelijk naar voren in de Latin klinkende rijmschema's.

Redrum Squad en Area 51 brengen een split-album uit begin 2008 genaamd "Turbos and Cuts". Dit concert was dus een klein voorproefje van wat wij kunnen verwachten in het nieuwe jaar. Misschien wel het start signaal van een toekomst vol van muzikale samenwerking op werelds niveau.



Bron: 3 voor 12 Rotterdam

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Phoenix Red en Note To Amy door in BeachBattle


Het was zaterdag 15 december tijd voor alweer de elfde voorronde van de BeachBattle. Het Scheveningse Saturnus beleefde qua bezoekersaantal de rustigste voorronde-avond van dit seizoen. Een krappe twintig muziekliefhebbers vond de weg echter wel en zij zagen Phoenix Red winnen en het Utrechtse Note to Amy zich als runner-up eveneens plaatsen voor de kwartfinales.

Vier bands

Omdat Catfish, zoals vorige week al bekend was, niet kon spelen, traden er slechts vier bands op. Phoenix Red had twee van de vier juryleden voor zich weten te winnen en het publiek was qua stemming redelijk gelijkmatig verdeeld. Voor de bands Leslie Grows (Amsterdam) en het Blaricumse Grayburn betekende deze voorronde het einde van de kansen op winst in dit seizoen van de BeachBattle.

Voorronde nummer twaalf
Aanstaande zaterdag 22 december trekt de BeachBattle-karavaan weer verder en maken we ons op voor de twaalfde en laatste voorronde. Op deze Zuid-Hollandse avond treden dan in volgorde de volgende bands op Squirrel and the Hazelnuts (Den Haag), Esion (Hillegom), Johnson's Legacy (Delft), Spaug (Rotterdam) en Single Avenue (Groot-Ammers).

Meer informatie
Voor meer informatie over de BeachBattle kijk je bij "Gerelateerde nieuwsberichten" hieronder en/of surf je naar de nieuwe site www.saturnuslivemusic.nl.

Bron: Music from Nl
www.saturnuslivemusic.nl.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gratis spreekuur voor beginnende artiesten

Bousie advocaten is een juridisch spreekuur gestart speciaal voor beginnende artiesten. Iedere dinsdagmiddag tussen 16:30 en 17:30 uur kunnen beginnende muzikanten, zangers/zangeressen, componisten, tekstdichters, dj’s, vj’s, producers etc met hun meest prangende vragen gespecialiseerde media- en entertainment advocaten van Bousie advocaten terecht. Insteek van het spreekuuris om de beginnende artiest alert te maken op de valkuilen en onbekende aspecten binnen de muziekbranche. Niet altijd is voor beginnende artiesten duidelijk welke rechten er op de door hem of haar gemaakte creaties en/of zijn of haar uitvoeringen rusten.

Hetzelfde geldt voor het gebruik van werken van anderen. Hoe zit het nu precies met het maken van remixen, covers of samplegebruik? Wat kun je doen om de naam van je band te beschermen? Wat is de verhouding tussen de muziekauteur en de muziekuitgever? En wat mag je zélf nog doen wanneer je als artiest bent aangesloten bij collectieve organisaties als Buma/Stemra? Ook wanneer je meer wilt weten over de ondernemingsvorm (bijvoorbeeld vennootschap onder firma of B.V.) van je band, kan je op het spreekuur terecht. Het artiestenspreekuur vindt plaats op het kantoor van Bousie advocaten aan de Weteringschans 126 in Amsterdam.

Een gesprek zal gemiddeld zo’n 20 à 30 minuten duren en is kosteloos. Het kantoor stelt maar twee voorwaarden: vooraf telefonisch aanmelden en je afspraak nakomen. Aanmelden voor het Artiestenspreekuur kan door te bellen naar 020 521 99 99. Vraag naar Corrie Triesscheijn en er wordt meteen een afspraak met je gemaakt!

Bousie's Menu
Voor de beginnende artiest die een contract aangeboden heeft gekregen, heeft Bousie advocaten een nieuw initiatief: Bousie’s Menu. Beginnende artiesten kunnen hun overeenkomsten door ons laten beoordelen via een zogenoemde Quick Scan. De overeenkomst wordt op hoofdpunten beoordeeld en de artiest wordt geadviseerd over de valkuilen en mogelijke verbeterpunten. Dit zal niet alleen toezien op juridische aspecten, maar ook advisering op het punt van aangeboden royaltyvergoedingen of door de aanbiedende partij bedongen percentages.

Door haar specifieke kennis van de branche, kan Bousie advocaten ook hierover adviseren. De onderhandelingen doet de artiest vervolgens zelf. Deze Quick Scan wordt aangeboden tegen een vast bedrag per overeenkomst. De artiest weet daarmee vantevoren wat de kosten zijn en wat hij of zij daarvoor krijgt. Uiteraard is het ook mogelijk dat wij de onderhandelingen doen. Dit zal dan gebeuren tegen de normale uurtarieven.

Bousie’s Menu 2007

* Quick Scan Artiestenovereenkomst (Platencontract): 250 euro
* Quick Scan Licentieovereenkomst: 250 euro
* Quick Scan Master Purchase overeenkomst
* Één titel: 150 euro
* Meerdere titels: 200 euro
* Quick Scan Muziekuitgave
* Muziekuitgaveovereenkomsten (Publishingcontract): 150 euro
* Fondsovereenkomst: 150 euro
* Optieovereenkomst (publishing): 150 euro
* Quick Scan Distributieovereenkomst: 150 euro
* Quick Scan Boekingsovereenkomst: 200 euro
* Quick Scan Managementovereenkomst: 250 euro
* Quick Scan Overige overeenkomsten, zoals:
* Videoclipovereenkomst
* Co-editieovereenkomst
* Sub-Publishingovereenkomst
* (geluids)Producersovereenkomst: v.a. 150 euro



Wat is een Quick Scan?
De overeenkomst wordt op hoofdpunten beoordeeld. Wij analyseren de overeenkomst en spreken deze daarna (telefonisch) met je door. Resultaat: je weet wat je tekent, waar de valkuilen zitten en op welke punten de overeenkomst in jouw voordeel aangepast kan worden. De onderhandelingen doe je dan zelf, uiteraard met ons advies in je achterhoofd. Let op: een Quick Scan is niet hetzelfde als een volledige beoordeling van een overeenkomst. Er wordt dus niet op elke slak zout gelegd, maar je wordt wel gewaarschuwd en geadviseerd op de voor jou belangrijke punten in de overeenkomst.

In beginsel kun je elke overeenkomst aan ons voorleggen. Denk er daarbij aan dat de titel van een overeenkomst niet altijd overeenkomt met de inhoud. Het is dan ook aan ons om te bepalen wat voor soort overeenkomst het is. De prijs van de Quick Scan vind je vervolgens in bovenstaand menu terug. In sommige gevallen zal Bousie advocaten een overeenkomst niet kunnen beoordelen. Bijvoorbeeld indien de aan de artiest aangeboden overeenkomst in het verleden opgesteld is door een advocaat van Bousie advocaten of indien de aanbieder van de overeenkomst een cliënt van Bousie advocaten is.

Bron: Nationaal Pop Instituut

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Intereo wint Grote Prijs van de Bollenstreek 2007

Zaterdag 15 december vond in Ex-Voto in Voorhout het slotstuk van de Grote Prijs van de Bollenstreek 2007 plaats. In de finale van de bandcompetitie namen vijf bands het tegen elkaar op in de strijd om de beker en prijzenpakket. Na de laatste decibellen werd Intereo door de jury als winnaar voor 2007 uitgeroepen.

Hierbij een verslag van de organisatie:
Er wordt wel eens beweerd dat het bandjescircuit een kwijnend bestaan heeft. Dat mag soms waar zijn, maar wie afgelopen zaterdagavond de dubbele zaal van Ex-Voto binnenliep had keuze uit meer dan 300 bezoekers en artiesten om de finale van de Grote prijs van de Bollenstreek te beleven.

Intereo was een terechte winnaar in de finale van de Grote Prijs van de Bollenstreek. Nu is Intereo ook geen standaard metalband. Het zijn vier uitmuntende jonge instrumentalisten, die hun nummers dan ook zonder zang presenteren. De nummers zijn complex, lang en gevarieerd. Soms zelfs zo lang dat slechts het tweede deel kon worden uitgevoerd, beperkt door de maximale speelduur van 20 minuten. Bovendien is de presentatie vol beleving, puur en volledig naar het publiek gericht. Waarschijnlijk gaf dat laatste de doorslag bij de jury om ze tot winnaar uit te roepen.

De concurrentie was groot. Subtiliteit en gevoel zijn sleutelwoorden voor de band Spaug, die het in deze finale niet tot een eerste plaats haalde. Mooie originele en doordachte liedjes die worden gebracht door de zanger, waarbij Tom Yorke (zanger Radiohead) DNA door de aderen stroomt. De muzikanten gaan volledig in hun nummers op, ingetogen en gepassioneerd en speelde een hele fraaie set. Op punten niet gered maar met opgeheven hoofd zullen we meer van ze gaan horen.

The Apollo Project krijgt de bronze medaille. Hele goede, strakke set, De zanger heeft een geweldige stem. Gepassioneerde muzikanten maken het geluid zoals Nederlands rockbands het anno 2007 uitvoeren. Hier zit ook de reden waarom ze niet konden winnen. Het is te vaak het gevoel dat je het eerder heb gehoord. Ze missen eigen sound. Maar met dit talent zit dat er in de toekomst vast nog wel een keer in.

Voor The Artifact kon de avond op voorhand al niet stuk. Zij zijn de winnaar van de aanmoediginsprijs, de bolletjesbokaal en kregen deze uit handen van Niels Heemskerk, de voorzitter van organiserende stichting Pop- dB, na afloop van hun optreden uitgereikt. Hun hedendaagse gitaargeluid is een bron van herkenning. Hoewel her en der een kleine hapering bij de overgangen was het een goed optreden.

De eerste zullen de laatste zijn. Dat gold voor The Zooters die het bal mochten openen. Met hun "tegen oude rock en roll afschurende liedjes" moesten ze als eerste het podium op om het publiek letterlijk en figuurlijk op te warmen. Een lastige klus hoe goed ze hun best ook deden. Maar dit jaar gestart en nu al in de finale. Op zich is dat al een applaus waard.

Ex-Voto was een overvolle, gezellige afsluiting van het jaar voor de Grote Prijs. Ben je benieuwd naar foto’s en bio’s van de bands die hebben gespeeld, de Bolletjesbokaal of verslagen van de afgelopen voorronden, kijk dan op de site www.gpvdb.nl.

Bron: Music from Nl
www.gpvdb.nl.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Editors winnaar 3VOOR12 Song van het Jaar


Het nummer 'Smoking Outside the Hospital Doors' van de Britse formatie Editors is volgens de lezers en luisteraars van 3VOOR12 het beste liedje van 2007. De band behaalde een nipte overwinning op 30 Seconds To Mars met 'The Kill'. Op nummer 3 vinden we de beste Nederlandse act terug: 'Time Flies' van Pete Philly & Perquisite. Pete Philly gooide dit jaar sowieso de hoogste ogen van alle Nederlanders in deze lijst, want hij is ook op nummer vier te vinden: C-mon & Kypski's 'Make My Day'. In de Top 10 staat verder nog een derde Nederlandse artiest: Moke (op #7).

Ruim 20% Nederlands
Moke speelde tijdens de live-uitzending hun eigen song van het jaar ('Last Chance'), plus een cover van één van de 99 andere songs waarop bezoekers van 3voor12.vpro.nl hadden gestemd. Presentatoren Eric Corton, Dennis Weening en Michiel Veenstra draaiden de complete Top 100 vanuit Studio Desmet in Amsterdam. Meer dan 20% van de lijst bestond dit jaar uit Nederlandse bands en artiesten. De uiteindelijke winnaar werd precies om 3 minuten VOOR 12 bekendgemaakt. Tijdens de uitzending traden naast Moke ook Goose, Aux Raus, El Guapo Stuntteam en All Missing Pieces, allemaal met eigen werk én hun favoriete Song van het Jaar.

Bron: Music from Nl

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Stem nu voor de Gouden Greep 2007

De Grepen zijn terug! Ook dit jaar presenteren Lijn5.com, 3VOOR12 en State Magazine de Gouden Greep in Desmet Studio's te Amsterdam. Na het succes van vorig jaar is besloten de gehele zondagavond, 30 december, van 21.00 tot 01.00 uur op 3FM , te vullen met het uitdelen van de awards. Een maand geleden heeft de redactie iedereen opgeroepen om haar of zijn Beste Artiest, Album, Concert en Distrack kenbaar te maken. Na een intensieve telsessie is De Gouden Greep 2007 online en dus kan er weer gestemd worden.

Prijzenpakket
Wie is dit jaar de Beste Solo-artiest, Groep of Producer? Welke nieuwkomer gaat volgend jaar echt rocken? Wat was het beste feest? Er zijn in totaal zeven buitenlandse en twaalf binnenlandse categorieën, de categorie Beste Collabo maakt dit jaar plaats voor Hardste Distrack en er is een nieuwe categorie: Beste Mixtape. Stemmers kunnen een prijzenpakket winnen en maken tevens kans om aanwezig te zijn in Desmet Studio's te Amsterdam op zondag 30 december.


Live te volgen op 30 december
Venz & Jiggy Djé zullen op 26 december in hun radioprogramma Wat Anders het stemmen tot een halt roepen, waarna je op zondag 30 december van 21.00 uur tot 01.00 uur de uitslag live kan volgen op 3FM, 3voor12TV en Lijn5.com. De Gouden Greep 2007 wordt gepresenteerd door Andrew Makkinga, Venz, Farid Benmbarek en Zarayda Groenhart met Mr. Wix achter de draaitafels met visuals van De Grote Tekenshow en een paar spetterende live-acts.

Categorieën, met de binnenlandse genomineerden:

Beste album
Appa - Straatfilosoof
Duvelduvel - Puur Kultuur
Extince - Toch?
Pete Philly & Perquisite - Mystery Repeats
Salah Edin - Nederlands Grootste Nachtmerrie
Sticks & Delic - Fakkelteit
The Opposites - Begin Twintig
Typhoon - Tussen Licht & Lucht

Beste groep
C-mon & Kypski, Duvelduvel, Kubus & BangBang, La Melodia, Opgezwolle, Pete Philly & Perquisite, THC en The Opposites

Beste solo-artiest
Appa, Blaxtar, Cilvaringz, Jiggy Djé, Kempi, Salah Edin, Typhoon en Winne

Beste live-act
C-Mon & Kypski, Kubus & BangBang, Opgezwolle, Jiggy Djé, Pete Philly & Perquisite, The Opposites, Typhoon en Ziggi

Beste producer
Big2, Delic, DJ KnowHow, Giorgio Tuinfort, Kubus, Perquisite, Reverse en Soulsearchin'

Beste dj
Gomes, Illvester, Mr. Wix, SP, The Flexican, The Partysquad, Tom Trago en Waxfiend

Beste nummer
Ali B feat. Big2 - Jeweetzelluf
Amo-Lab - Energie
Appa feat. Sjaak - Ik Heb Schijt
De Jeugd Van Tegenwoordig - Shenkie
Kempi - Zet Um Op Baby
Pete Philly & Perquisite - Time Flies
The Opposites feat. Dio & Willie Wartaal - Dom, Lomp & Famous
The Partysquad feat. Brainpower - Non Stop

Beste clip
C-Mon & Kypski feat. Pete Philly & Perquisite - Make My Day
De Jeugd van Tegenwoordig - Shenkie
Jiggy Djé - Check 1-2
Kempi - Zet Um Op Baby
Kubus & BangBang - U Ain't Like Me
Salah Edin - Het Land Van...
THC - Geef Mij Maar Amsterdam
The Opposites feat. Dio & Willie Wartaal - Dom, Lomp & Famous

Belofte voor 2008
Dio, Dion, Fata Morgana, Flinke Namen, Kleine Jay, Ntjamrosie, Sjaak en Steen

Beste feest
Appelsap, Boemklatsch, Jamrock, Meet The Streets, Oi!, Splash! Festival, The DirtyDirtyDirty en The Rhythm, The Rebel

Beste mixtape
Appa - TBS
Dion - Wat Ik Zie
Diverse Artiesten - Bijlmerstyle
Diverse Dj's - 15 Minutes Pt. 5
DJ SP - Appletree Smoothies Vol. 1
Fata Morgana - Krabbels
Kempi - Mixtape 2: Rap 'n Borie
Mini Thug - Mini Tape: Hood Glamour

Hardste distrack
Bloedserieus feat. LSD - Raakvlak
Extince - Wee Toch...
Kempi feat. Winne en Feis - Nigga
Lange Frans - Stem Van De Straat
Mini - Geschiedenis
Mini Thug feat. Madwes - Kreek Shits
Stoute Papa - Suikerfeest
U-Niq - Bluffer

BUITENLAND
Beste album
Hit van het jaar
Beste clip
Beste solo-artiest
Beste groep
Beste live-act
Beste producer
Beste mixtape
Belofte voor 2008

Stemmen doe je op de site van De Gouden Greep 2007

Bron: Music from Nl

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Concertagenda

Donderdag 20 December

DENVIS & THE REAL DEAl
Locatie: Waterfront
Schade: € 9,-
Zaal open v.a.: 20.00
Genre: Rock

The Infamous Mudclub ft. Adept
Locatie: Rotown
Schade: € 5,-
Zaal open v.a.: 22.30
Genre: Dance / Elektronisch

Bryan’s Hope
Locatie: Get Rhythm Muzikantencentrum
Schade: € 0,-
Zaal open v.a.: 21.00
Genre: Singer / Songwriter, Pop

Vrijdag 21 December

Broken Bones Night
Locatie: EXIT
Schade: € 5,-
Zaal open v.a.: 21.00
Genre: Rock

I Hate Trance
Locatie: Waterfront (Grote zaal)
Schade: € 15,-
Zaal open v.a.: 23.00
Genre: Terror / Speedcore

Kelvinators
Locatie: Podiumcafé Beukelsbrug
Schade: € 0,-
Zaal open v.a.: 22.00
Genre: Pop

A New Dawn, After Forever
Locatie: Waterfront (Grote zaal)
Schade: € 16,50
Zaal open v.a.: 19.00
Genre: Gothic

Vuig
Locatie: Worm
Schade: € 8,-
Zaal open v.a.: 20.30
Genre: Experimenteel

Frans Bauer - Het KerstFEEST van het Jaar!
Locatie: Ahoy
Schade: Variërend v.a. € 27,50
Zaal open v.a.: 18.30
Genre: Smartlappen


Zaterdag 22 December

Battlelore (Fin), Korpiklaani (Fin)
Locatie: Baroeg
Schade: € 13,-
Zaal open v.a.: 20,00
Genre: Metal / Hardrock, Folk / Folklore

Bond van de Wilde Dansers
Locatie: EXIT
Schade: € 5,-
Zaal open v.a.: ?
Genre: Experimenteel / Alternatief

United Cultures festival - Balkan Beatz
Locatie: Waterfront
Schade: € 5,-
Zaal open v.a.: ?
Genre: Folk / Folklore

A New Dawn, Valkyre
Locatie: Café De Graauwe Hengst
Schade: € 0,-
Zaal open v.a.: ?
Genre: Gothic


Zondag 23 December


BUTTERFLY
Locatie: EXIT
Schade: € 10,-
Zaal open v.a.: 19.30
Genre: Rock

Der Wexel, Frederic Lejunter (Fr)
Locatie: Worm
Schade: € 10,-
Zaal open v.a.: 15.30
Genre: Experimenteel / Alternatief

Frans Bauer - Het KerstFEEST van het Jaar!
Locatie: Ahoy
Schade: Variërend v.a. € 27,50
Zaal open v.a.: 18.30
Genre: Smartlappen

Xmas 4 Every Heart
Locatie: Theater Zuidplein
Schade: € 17,50
Zaal open v.a.: 19.15
Genre: Crossover

Maandag 24 December

PRSPCT XL 6 - Presented by PRSPCT and Ng-Ng & Smackdown!
Locatie: Waterfront
Schade: € 12,50 V.v.k. / € 15,- Deur
Zaal open v.a.: 23.00
Genre: Drumm ’n Bass


Woensdag 26 December

LUIDSPREKERS X-TRA LUID
Locatie: Waterfront (Grote zaal)
Schade: tot 01.00: € 10,- / daarna € 15,-
Zaal open v.a.: 23.00
Genre: Dance

Donderdag 27 December

Popquiz
Locatie: Rotown
Schade: € 0,-
Zaal open v.a.: 21.00
Genre: Pop

Stout en Nieuw (Gerard Joling)
Locatie: Ahoy
Schade: Variërend v.a. € 35,-
Zaal open v.a.: 20.00
Genre: Pop, Soul / R&B / Urban, Musical

ELECTRONICS by TOCADO RECORDS
Locatie: EXIT
Schade: € 5,-
Zaal open v.a.: 21.00
Genre: Electronisch


Vrijdag 28 December

Rockinfuus: Terra + 1
Locatie: Waterfront (Kleine zaal)
Schade: € 5,-
Zaal open v.a.: 20.00
Genre: Rock

Equal Tribute night
Locatie: EXIT
Schade: € 5,-
Zaal open v.a.: ?
Genre: Reggae / Ska

Helter Skelter
Locatie: Rotown
Schade: € 2,50
Zaal open v.a.: 23.00
Genre: Pop

Stout en Nieuw (Gerard Joling)
Locatie: Ahoy
Schade: Variërend v.a. € 35,-
Zaal open v.a.: 20.00
Genre: Pop, Soul / R&B / Urban, Musical


Zaterdag 29 December

Cenobytes
Locatie: Waterfront
Schade: € ?
Zaal open v.a.: 23.00
Genre: Dance / Elektronisch

80's + More!
Locatie: Baroeg
Schade: € 4,-/ € 6,-
Zaal open v.a.: 21.00
Genre: Dance / Elektronisch

Expectations in Hifi
Locatie: EXIT
Schade: € 7,50
Zaal open v.a.: 23.00
Genre: Dance / Elektronisch

George Baicea Electric Bluesband (Rou)
Locatie: Bluessociëteit l’Esprit
Schade: € ?
Zaal open v.a.: 20.00
Genre: Blues

Pornologic, Dj Pjotr ©lm
Locatie: De Beuk (Barendrecht)
Schade: € 3,-
Zaal open v.a.: 21.30
Genre: Dance / Elektronisch

Ming's Pretty Heroes
Locatie: Woonhotel/Arthotel
Schade: € ?
Zaal open v.a.: ?
Genre: Singer / Songwriter


Zondag 30 December

Who broke my beats Tour
Locatie: Waterfront (Kleine zaal)
Schade: € 7,-
Zaal open v.a.: 23.00
Genre: Breakbeat

Fine Fine Music
Locatie: Rotown
Schade: vvk € 8,-
Zaal open v.a.: 20.00
Genre: Pop


Maandag 31 December (OUD & NIEUW !)

Drum ‘n’ beest feest & toen en nu – 2 oud & nieuw feesten voor de prijs van 1
Locatie: Waterfront
Schade: vvk € 15,-
Zaal open v.a.: 22.00
Genre: Divers

Rockstar- Happy Rocking New Year
Locatie: EXIT
Schade: vvk € 15,-
Zaal open v.a.: 22.00
Genre: Rock

New Years Eve
Locatie: Rotown
Schade: € 17,50
Zaal open v.a.: 22.00
Genre: Rock

Nieuwjaarsnacht Rotterdam
Locatie: Wilhelminapier
Schade: € 8,-
Zaal open v.a.: 21.00
Genre: Rock



De genoemde podia:

Waterfront

Rotown

Worm

EXIT

Theater Zuidplein

Café De Graauwe Hengst

Ahoy

Baroeg

Podiumcafé Beukelsbrug

Bluessociëteit l’Esprit

Get Rhythm Muzikantencentrum

Big Bear

Sounds

Lantaren/Venster

 
Array
(
)

*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"