j | f | m | a | m | j | j | a | s | o | n | d |
1 | 6 | 10 | 14 | 19 | 23 | 27 | 32 | 36 | 40 | 45 | 49 |
2 | 7 | 11 | 15 | 20 | 24 | 28 | 33 | 37 | 41 | 46 | 50 |
3 | 8 | 12 | 16 | 21 | 25 | 29 | 34 | 38 | 42 | 47 | 51 |
4 | 9 | 13 | 17 | 22 | 26 | 30 | 35 | 39 | 43 | 48 | 52 |
5 | 18 | 31 | 44 |
Rhoon , 29 november 2007
Minister van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen
T.o.v. directie BOA
IPC 1100
Rijnstraat 50
Postbus 16375
2500 BJ Den Haag
Betreft: Brandhaard
Beste Minister Plasterk,
Naar aanleiding van de laatste oproep van uw staatssecretaris mevrouw Van Bijsterveldt aan alle Nederlandse gemeenten, waarin zij (reagerend op de laatste leerlingenstakingen) vraagt om ‘de leerplichtambtenaren in stelling te brengen,’ schrijf ik u deze brief.
Stelt u zich eens voor dat u puber bent, nog niet helemaal weet wat u later wilt worden en daarom, mede op aanraden van uw ouders, bent begonnen met de voorbereidingen voor het starten van een middelbare opleiding.
‘Omdat (zo is het motto van uw ouders) je dan in ieder geval een m.b.o.-diploma op zak hebt.'
Het is half november u doet gezellig mee met de scholierenstaking, die hier en daar al uit de hand loopt (lees Parijse trekjes begint te vertonen).
Eigenlijk weet u niet helemaal waar het over gaat; de één heeft het over werkdruk, de ander over onderbouw, of gaat het toch over de 1040-norm?
Wat maakt het ook uit.
U bent puber.
De hormonen gieren door uw lijf en laat nou net het meisje, waar u al maanden in het geheim verliefd op bent, het eerste sms-je over deze schoolstaking naar u sturen.
U heeft niet door dat zij dit sms-je met één druk op de knop naar iedereen in haar mailbox heeft gestuurd; u bent in de zevende hemel (lees: een wandelende bom, omdat de breezertruc, die u al een aantal keer op een schoolavond bij dit meisje heeft geprobeerd, niet tot de door u gewenste orale handelingen resulteerde).
U gaat er - in al uw naïviteit - vanuit dat zij dan toch haar aandacht op u heeft gevestigd.
Terwijl u op de stakingsdag uw haar goed staat te doen in een zijspiegel, van een auto die geparkeerd staat in de stakingzone, ziet u dat dit meisje herhaaldelijk naar u kijkt.
Ja, wat doe je dan:
A: U kijkt even om, zodat zij weet dat u heel de fucking ganse week al aan haar denkt.
B: U kijkt stoïcijns voor u uit (net zoals Leonardo DiCaprio dat doet, want negeren, dat schijnt het beste te werken bij de chickies).
C: U wilt wel eens kijken of die zijspiegels van tegenwoordig echt zo flexibel zijn, als aangeprezen in de verkoopfolders en u doet dit (enkel en alleen omdat te testen) met een straatsteen, die al een tijdje in uw ooghoek lag te branden.
Het antwoord laat zich raden; we hebben de laatste dagen gezien wat hormoonhuishouding en puberfrustratie tot uitwerking kunnen hebben in het ons mooie - mobiele - kikkerlandje.
Nu heb ik begrepen dat u, meneer Plasterk op die leeftijd al bezig was in de kelder van uw ouderlijk huis, met uw eerste moleculaire genetische onderzoekjes.
U had de eerstkomende 30 jaar al uitgestippeld , van moleculair bioloog tot bijzonder hoogleraar, van columnist tot aan de functie die u nu bekleed.
U stapte niet, nee u sprong ‘s ochtends uit uw bedje, had altijd zin om naar school te gaan (ja, zelfs als de school dicht was ging u toch even kijken of het hek wel echt gesloten was).
U nam gewillig elk uurtje bijles, u deed alles om zo snel mogelijk uw doel te bereiken.
Ronaldje Plastkerk had geen stok achter de deur nodig in de vorm van een vader of moeder die elke week wel een keer laten vallen: ‘dat een M.B.O-diploma toch wel het minste is wat je moet halen!’
Uw ouders waren 'boffers'!
Maar meneer Plasterk wat moeten al die andere ouders in de toekomst tegen hun kinderen zeggen als ze: ‘geen zin hebben om naar school te gaan.’
Het M.B.O-diploma is mede door u toedoen verworden tot een papiertje: een vodje.
Via de nieuwe Erkenning Verworven Competenties (EVC) kan iedereen die een beetje werkervaring heeft opgebouwd (en effe zit te chillen in de soos) zo’n vodje aanvragen via de sociale dienst, het UWV of het CWI.
Natuurlijk gaan via deze weg - in de toekomst - heel veel Polen ook een beroep doen op zo’n vodje, want er mag nou eenmaal niet gediscrimineerd worden.
Misschien dat het daarom raadzaam is om de miljard euro die u binnen uw departement heeft vrijgemaakt ‘om de leraren weer op een voetstuk te plaatsen’ te reserveren voor een oorlogskas ( kevlar-leraaroutfits, wapenpoortjes etc.) apenpoortjes en ...s . nou nog de volgende dag (met een kater) nog even leraartje treiternorige avond in het gareel.
De leerling-rellen zijn namelijk een voorbode van ‘the things to come’, want een simpele ouderwetse M.U.L.O.culaire vergelijking zegt:
Vodje i.p.v. Diploma = geen perspectief bieden aan leerlingen = comazuipen tot je een ons weegt = de volgende dag (met een kater) nog even leraartje treiteren op ‘het middelbaar’ = weekje schorsing = olie op het vuur = zoeken naar een zondebok = terug bij af!
Met vriendelijke groet
Dick Ursinus