j | f | m | a | m | j | j | a | s | o | n | d |
1 | 6 | 10 | 14 | 19 | 23 | 27 | 32 | 36 | 40 | 45 | 49 |
2 | 7 | 11 | 15 | 20 | 24 | 28 | 33 | 37 | 41 | 46 | 50 |
3 | 8 | 12 | 16 | 21 | 25 | 29 | 34 | 38 | 42 | 47 | 51 |
4 | 9 | 13 | 17 | 22 | 26 | 30 | 35 | 39 | 43 | 48 | 52 |
5 | 18 | 31 | 44 |
Uw profiel vertoont de meeste overeenkomsten met dat van de opwaarts mobiel.
De opwaarts mobiel
De carrièregerichte individualist met een uitgesproken fascinatie voor sociale status, nieuwe technologie, risico en spanning.
Maatschappelijk succes en hogerop komen vormen voor de opwaarts mobielen belangrijke drijfveren. Hun geluk wordt voor een belangrijk deel door hun carrière bepaald ('mijn werk is mijn leven'). Zij hechten er tevens veel waarde aan om aan anderen te kunnen laten zien wat zij hebben bereikt. Over het algemeen is men duidelijk materialistisch ingesteld; (veel) geld verdienen en consumeren zijn belangrijk. Opwaarts mobielen leiden een bijzonder druk en gehaast leven en voor huishoudelijke bezigheden als boodschappen doen en koken is nauwelijks tijd. In het algemeen zijn mensen binnen dit milieu vrij statusgevoelig en sterk prestatiegericht. Veel tijd voor rust en ontspanning lijkt er niet te zijn. Ze zien het gezin wel als de ideale leefvorm, maar tonen doorgaans geen sterke familiaire betrokkenheid.
Vervolgens zijn op u de volgende waardenprofielen van toepassing, van meest naar minst passend:
Wilt u meer weten over Mentality?
U vindt uitgebreide informatie bij Mentality-achtergrond.
Met vriendelijke groet,
Het Mentality-team
Motivaction International B.V.
mentality@motivaction.nl
Slik,
vraag ik mij af,
ben ik dit?
Wil ik zo zijn?
Is het wel waar?
Klinkt het slechter dan ik wil?
Zal ik me er voor schamen
of er juist trots op zijn.
Dat ik ben zoals ik ben.
Want ik herken me wel in bovenstaande omschrijving van de 'opwaartse mobiel'.
En als ik bovenstaande voor de tweede keer lees vind ik het al minder erg klinken.
Ja, ik ben zo.
Nou en.
Wie ben jij?
Mentality - Sociale milieus
In Nederland worden de volgende sociale milieus onderscheiden:
De verschillende sociale milieus met hun eigen karakteristieke waardeprofielen kunnen globaal worden ingedeeld aan de hand van drie waardeoriëntaties:
Deze drie waardeoriëntaties zijn bij de schematische weergave van de sociale milieus (zie onderstaand figuur) als uitgangspunt genomen en zijn bepalend voor de horizontale as van de milieu-index. De verticale as van de milieu-index is samengesteld op basis van de sociaal-economische status.
Traditionele burgerij
De moralistische, plichtsgetrouwe en op de status-quo gerichte burgerij die vasthoudt aan tradities en materiële bezittingen.
Gemaksgeoriënteerden
De impulsieve en passieve consument die in de eerste plaats streeft naar een onbezorgd, plezierig en comfortabel leven.
Moderne burgerij
De conformistische, statusgevoelige burgerij die het evenwicht zoekt tussen traditie en moderne waarden als consumeren en genieten.
Nieuwe conservatieven
De liberaal-conservatieve maatschappelijke bovenlaag die alle ruimte wil geven aan technologische ontwikkeling, maar zich verzet tegen sociale en culturele vernieuwing.
Kosmopolieten
De open en kritische wereldburgers die postmoderne waarden als ontplooien en beleven integreren met moderne waarden als maatschappelijk succes, materialisme en genieten.
Opwaarts mobielen
De carrièregerichte individualisten met een uitgesproken fascinatie voor sociale status, nieuwe technologie, risico en spanning.
Postmaterialisten
De maatschappijkritische idealisten die zichzelf willen ontplooien, stelling nemen tegen sociaal onrecht en opkomen voor het milieu.
Postmoderne hedonisten
De pioniers van de beleveniscultuur, waarin experiment en het breken met morele en sociale conventies doelen op zichzelf zijn geworden.
Udo Roxx | 18 november 2007een postmoderne paranoïde schizofreen hiero! |
Sportclub Antenne | 19 november 2007Wij zijn allen opwaarts debiel! |
Rini | 21 november 2007De kosmopoliet |