Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236404549
2711152024283337414650
3812162125293438424751
4913172226303539434852
5183144

Magazine

week 47 | zaterdag 23 november 2024 14:12 uur | 0 bezoekers

Eten is weten - conferentie Wijkkracht

24 mei 2007
Westervolkshuis, Spartastraat 1 (naast het Spartastadion)

conferentie Wijkkracht, burgerschapsvorming en substedelijke netwerken. Voor iedereen die projecten ontwikkeld in de wijk en die de wijk ter harte gaat.

Meer info: www.detheaterstraat.nl

Opgeven: info@detheaterstraat.nl

 
Array
(
    [106970] => Array
        (
            [naam] => Mieke de Wit
            [link] => 
            [reactie] => Tijdens deze conferentie zijn de volgende projecten bedacht om de wijkkracht te versterken. De eerste twee projecten zijn door de jury verkozen om daadwerkelijk te worden uitgevoerd.

Winnend Project wijkkracht 1.

Bedacht door: 
Sven Thorissen, Miranda van de Zandt, Joke van den Zwaard, Resy Abel

De buurt waar wij hebben gelopen, karakteriseren wij als: 
Koud, fysiek, kleurloos, stenig, monotoon

Projectomschrijving: 
De vertaalpaal – 
•	Geeft de wijkbewoners een stem
•	De mensen aan het woord
•	Initiatieven van onderaf
•	Verbeteren communicatie
•	Luisterend oor
•	Wijkkracht ->menskracht
Vervolgens moet er een pleincoördinator komen, die de geuite ideeën verzameld, verwoord en realiseert.

Ons project is bedoeld voor: 
De gebruikers van het Tidemanplein

Hoe krijgt de participatie vorm? 
Eerst via de vertaalpaal en vervolgens via de pleincoördinator

Welke talenten worden er ontwikkeld? 
Zelfbewustzijn, trots, mondigheid, men doet er weer toe, naar mij wordt geluisterd, er wordt iets gedaan met mijn mening

Hoe komt sociale stijging tot stand? 
Idem, werkgelegenheid

Waarom is dit het beste project? 
Omdat het van onderaf komt, we initiëren een proces, dat z’n eigen leven kan gaan leiden



 
Winnend project Wijkkracht 2

Dit project is bedacht door: 
Ferial Keradpicheh, Leon van Catz, Anja Zevenbergen

De buurt waar wij hebben gelopen, karakteriseren wij als: 
Een buurt die zich net aan het ontworstelen is van zijn slechte imago, 4 jaar na herstructurering – 2e fase: schoon/rustig 

Project omschrijving
Doel: ombuigen van overlast (groep jongeren op een plek in de wijk) naar actief in de wijk
Ambulant werk is ‘alleen’ contact, verwijzing naar activiteiten aanbod
Dit project: nu aanbod ambulant, buten op de plek in de wijk met de groep

Ons project is bedoeld voor: 
Een overlastsituatie in de straat/plein/wijk. Situatie is enerzijds vaak een groep jongeren en anderzijds de overige bewoners

Hoe krijgt de participatie vorm? 
Op de plek zelf met alle jongeren, met de groep elke week op zelfde dag en tijd activiteiten op de plek met de groep. Bewoners uitnodigen bij presentaties

Welke talenten worden ontwikkeld? 
Alle vormen van kunst en cultuur: koken, muziek, theater, schilderen (opstarten, uitvoeren en verder ontwikkelen – buurt erbij betrekken)

Hoe komt sociale stijging tot stand? 
Angsten wegnemen
Jongeren = bewoner = eigen kinderen = ….

Waarom is dit het beste project? 
Aansluiten bij wat in de wijk speelt, niet verplaatsen/schoonvegen, koppelen overlastgever aan degene die overlast ervaart.
 

Project wijkkracht 3.

Dit project is bedacht door: 
Ruud Beteler, Tom van Wanum, Marijan Noorlander, Marjan Tuk

De buurt waar wij hebben gelopen, karakteriseren wij als: 
Kindrijk, in beweging, verrassend (aanbod, gevels), vriendelijk

Projectomschrijving
Pleinaankleding
Veilig, meer interactie bevorderen tussen mensen en samenwerking instellingen bevorderen, plein vaker laten gebruiken door meer groepen op verschillende tijden. 
1.	veiliger: verkeersdrempels, kunstzinnig, kinderen en ouders laten denken hoe er uit ziet (niet als drempel)
2.	aankleding optimaliseren: top= thema, strand, verder uitwerken, asfalt kleur geven, hekje meenemen
3.	interactie bevorderen: bankjes anders neerzetten, bijv. in de hoek dichter bij elkaar, tegen over elkaar. TOS ook activiteiten laten organiseren ook voor 14 -24 jarigen.
4.	natuur/groen bevorderen: vogelhuisjes aan de gevel, bomen bevestigen. Deze laten maken, ontwerpen door kinderen, educatieproject over vogels en nesten etc.. 

Ons project is bedoeld voor: 
Kinderen + ouders
Omgeving Maria school
Natuur en vogels

Hoe krijgt de participatie vorm? 
-	SenR: educatie vogels – biologie les
-	DISCK: knutselen, ontwerpen
-	Docent van scholen: begeleiding/school + kinderopvang
-	OBR toestemming gevel
-	Uitvoering eventueel door kunstenaars, 
-	Deelgemeente vergunningen

Welke talenten worden ontwikkeld? 
Kinderen: creatief, denken en doen
Waardering van leefomgeving en natuur
Stimuleren van activiteiten, contact maken en interacties - > sociale vaardigheden

Hoe komt sociale stijging tot stand? 
.

Waarom is dit het beste project? 
Simpel, eenvoudig, goedkoop, werken samen met verschillende partijen. Te gebruiken als voorbeeld plein
 

Project Wijkkracht 5

Dit project is bedacht door: 
Steven van der Raadt, Til van Maurik, Thessa Bakker, Jacco Bakker

De buurt waar wij hebben gelopen, karakteriseren wij als: 
Kinderrijk, woonwijk, fijn wijkje, overdag vrij rustig, gezellig, groen langs de rand (singel), veel langdurige bewoning (zowel allochtoon als autochtoon)

Projectomschrijving
Verkenning naar het meer optimaliseren van plein (het Schelfplein) n.a.v. signalen van buurtbewoners en kinderen. 
Doelstellingen: niet zozeer het plein op zichzelf verbeteren, maar vooral de dialoog tussen de bewoners over het gebruik ervan (hoeft niet persé fysiek te zijn, kan ook op afspraken gebied)

Ons project is bedoeld voor: 
Alle omwonenden van het Schelfplein

Hoe krijgt participatie vorm? 
Gespreksmogelijkheden creëren op het plein (bijv. met theetuin/terras), samen eten, kinderen meenemen in het traject

Welke talenten worden ontwikkeld? 
-	initiatieven nemen
-	kennis van organsaties/mogelijkheden
-	ruimtelijk inzicht
-	creativiteit

Hoe komt sociale stijging tot stand? 
Eventueel mogelijkheden tot sociale stijging door fysieke uitvoeringen bedrijven/omwonenden/scholen o.i.d. 

Waarom is dit het beste project? 
Het is overzichtelijk en kan grote uitstraling hebben op de buurt. Geen ingevuld plan, veel ruimte voor bewonersparticipatie
 

Project wijkkracht 6.

Dit project is bedacht door: 
Esther Genette, Maarten Neomagus, Adriana Rollingswier

De buurt waar wij hebben gelopen, karakteriseren wij als: 
Levendig, bedrijvig, kinderrijk, divers. Er hangt een tevreden sfeer, relaxed, mensen voelen zich thuis, blijven lang wonen

Projectomschrijving
Positief nieuws project  ‘ ik geloof in Delfshaven’
In het positief nieuwsproject in de wijk op een positieve manier in beeld gebracht
De doelgroep kijkers moet breder zijn dan de wijk of Rotterdam

Ons project is bedoeld voor: 
De wijkbewoners, maar ook positief naar belangstellenden

Hoe krijgt de participatie vorm? 
Voor en door bewoners
Vindplaatsen zijn, school, straat, buurthuis, pleinen en winkels

Welke talenten worden ontwikkeld? 
Talenten worden onder aandacht gebracht

Hoe komt sociale stijging tot stand? 
Bekendheid met elkaars positieve kanten
Zelfbeeld wordt vergroot
Beeld van de wijk wordt vergroot

Waarom is dit het beste project? 
Weest optimistisch!

 
Project Wijkkracht 7.

Dit project is bedacht door: 
Joke Stenvert, Loes Bijl, Erdal Bozdag

De buurt waar wij hebben gelopen, karakteriseren wij als: 
Verrassende wijk met rustige brede straten en stoepen, waar we veel tevreden wijkbewoners aantroffen. 

Projectomschrijving: 
We troffen een acuut probleem aan: het trottoir van Gerrit van de Lindestraat is er slecht aan toe met gaten en losse stoeptegels. 
Door bij het opknappen van de stoep de bewoners te betrekken, wordt het naar huneigen zin en krijgen we mogelijk een actieve bewonersgroep
Deze groep kan meer in de straat voor elkaar krijgen, zoals in de Doedestraat. Die groep als coach/inspiratie gebruiken

Ons project is bedoeld voor: 
Bewoners Gerrit van de Lindestraat

Hoe krijgt de participatie vorm? 
Een trekker van een professionele instelling betrekt bewoners bij project, verder de bekende instanties

Welke talenten worden ontwikkeld? 
Samenwerken, creativiteit

Hoe komt sociale stijging tot stand? 
Prettiger omgeving, samenwerken aan project

Waarom is dit het beste project? 
Vanuit concreet probleem beginnen en is gemakkelijk uit te voeren

 
Project wijkkracht 8.

Dit project is bedacht door: 
Ama Lesh, Giovanni Campbell, Ellie Keizer, Fatma Yanmaz

De buurt waar wij hebben gelopen, karakteriseren wij als: 
Stedelijke 30-er jaren buurt, rustige wijk met een grote verscheidenheid aan bewoners

Projectomschrijving
Ongeveer 70 hangenjongeren zorgen voor overlast en komen door hun gedrag in een vicieuze cirkel met weinig toekomstperspectief
Doelstelling is: 
3. Het bereiken van deze 70 jongeren en in kaart brengen waar behoeften liggen
2. het bereiken van de ouders van deze kinderen, zodat een aanbod kan worden gedaan op het gebied van opvoedingsondersteuning
1. het organiseren van commitment en financiële middelen met de betrokken partners, evenals knelpunten in de wet- en regelgeving. 

Ons project is bedoeld voor: 
Ong. 70 hangjongeren verdeeld over 2 categorieën 12- 16 jaar, 16 – 24 jaar

Hoe krijgt participatie vorm? 
Vanuit ketenregie in samenwerking met verschillende specialismen, zorgen voor een aanbod dat gericht is op : invulling van vrije tijd door middel van zingeving, kunst en cultuur en coaching

Welke talenten worden ontwikkeld? 
Jongeren leren om verantwoordelijkheid te nemen voor het invullen van hun eigen toekomst

Hoe komt sociale stijging tot stand? 
Door jongeren bewust te maken van hun kwaliteiten, verantwoordelijkheden en mogelijkheden. Door het vergroten van bewustzijn dat ze altijd een keuze kunnen maken. 

Waarom is dit het beste project? 
Het is gericht op de buurt en de terugdringing van overlast
Door de integrale aanpak wordt vanuit een positieve aanpak een impuls gegeven aan de mogelijkheden tot sociale stijging van jongeren
Bij andere projecten werken partijen elkaar voortdurend tegen door conflicterende wet- en regelgeving. 
 
Project wijkkracht 9.

Dit project is bedacht door: 
Xandra Sarelkouls, Hidde Oosterhuis, Annet Schipper

De buurt waar wij hebben gelopen, karakteriseren wij als: 
. 

Projectomschrijving
Grote visserijplein: ‘overdekte Pasar’
Eten is weten bestendig maken, ontmoeten/eten/voorzieningen
Herkenbaar
Sociale herovering
‘schouwburgplein’

Ons project is bedoeld voor: 
Alle wijkbewoners met behoud van eigen identiteit

Hoe krijgt participatie vorm? 
Ontmoeting/eten/uitwisseling/cultuur

Welke talenten worden ontwikkeld? 
Ondernemerszin, stimulatie, empoweren, creativiteit

Hoe komt sociale stijging tot stand? 
Trots, onderneming (initiatiefrijk), verantwoordelijkheid terugkoppeling

Waarom is dit het beste project? 
Er is een gemeenschappelijke deler in terug te vinden! De universele rechten en plichten zijn vertegenwoordigd. All together now!

 
Ons project wijkkracht

Dit project is bedacht door: 
Sandra Trienekens, Anja Verdiesen, Mart Bechtold

De buurt waar wij hebben gelopen, karakteriseren wij als: 
Volksbuurt
Communicatiearm
Gemêleerd: ruimtelijke ontwikkeling, bewoners, wonen-scholen

Projectomschrijving
‘het kloppend hart’
De mensen die wij gesproken hebben waren allemaal van goede wil, maar weten niet hoe ze zaken aan moeten pakken. 
Voor veel organisaties geldt hetzelfde: ze willen veel, maar weten niet goed ideeën om te zetten in de praktijk. 
Wij willen een creatieve, concrete ruimte, waar intersectoraal en multicultureel, wordt samengewerkt.  Tevens wordt het een opleidingsproject voor scholen met inzet van spilfiguren. 

Ons project is bedoeld voor: 
De hele buurt, bewoners, organisaties stagaires/scholen

Hoe krijgt de participatie vorm? 
Door een fysieke, creatieve ruimte te creëren

Welke talenten worden ontwikkeld? 
Communicatie talent
Interculturele gevoeligheid

Hoe komt sociale stijging tot stand?
Een ieder benut zijn krachten en talenten. ‘Doen waar je goed in bent’

Waarom is dit het beste project? 
Het wordt een duurzaam project, dat doorgaat waar mensen maken de stad is opgehouden. 

 
Project Wijkkracht 10

Dit project is bedacht door:
Namen staan niet ingevuld

Project: In Delfshaven wonen veel jongeren. Inventariseren wat jongeren willen. Voor en door jongeren. 

20.000 jongeren. 12.000 jongeren enkelvoudige problematiek, 600 jongeren meervoudige problematiek

Doel project: 
In beeld brengen wat de talenten van jongeren zijn en wat ze nodig hebben. Door jongeren te interviewen… 



            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2007-06-21 13:39:31
            [react_date_changed] => 2007-06-21 13:39:31
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 98375
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => VPLEGUB4LTMDTL
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 106970
            [editable] => 1
        )

    [106969] => Array
        (
            [naam] => Mieke de Wit
            [link] => 
            [reactie] => Degenen die onderstaande projectomschrijvingen in Word willen ontvangen, kunnen dat opvragen bij info@detheaterstraat.nl.
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2007-06-21 14:04:16
            [react_date_changed] => 2007-06-21 14:04:16
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 98375
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => HDZXKTFUBQ7SCAC
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 106969
            [editable] => 1
        )

)

Mieke de Wit | 21 juni 2007

Tijdens deze conferentie zijn de volgende projecten bedacht om de wijkkracht te versterken. De eerste twee projecten zijn door de jury verkozen om daadwerkelijk te worden uitgevoerd.

Winnend Project wijkkracht 1.

Bedacht door:
Sven Thorissen, Miranda van de Zandt, Joke van den Zwaard, Resy Abel

De buurt waar wij hebben gelopen, karakteriseren wij als:
Koud, fysiek, kleurloos, stenig, monotoon

Projectomschrijving:
De vertaalpaal –
• Geeft de wijkbewoners een stem
• De mensen aan het woord
• Initiatieven van onderaf
• Verbeteren communicatie
• Luisterend oor
• Wijkkracht ->menskracht
Vervolgens moet er een pleincoördinator komen, die de geuite ideeën verzameld, verwoord en realiseert.

Ons project is bedoeld voor:
De gebruikers van het Tidemanplein

Hoe krijgt de participatie vorm?
Eerst via de vertaalpaal en vervolgens via de pleincoördinator

Welke talenten worden er ontwikkeld?
Zelfbewustzijn, trots, mondigheid, men doet er weer toe, naar mij wordt geluisterd, er wordt iets gedaan met mijn mening

Hoe komt sociale stijging tot stand?
Idem, werkgelegenheid

Waarom is dit het beste project?
Omdat het van onderaf komt, we initiëren een proces, dat z’n eigen leven kan gaan leiden




Winnend project Wijkkracht 2

Dit project is bedacht door:
Ferial Keradpicheh, Leon van Catz, Anja Zevenbergen

De buurt waar wij hebben gelopen, karakteriseren wij als:
Een buurt die zich net aan het ontworstelen is van zijn slechte imago, 4 jaar na herstructurering – 2e fase: schoon/rustig

Project omschrijving
Doel: ombuigen van overlast (groep jongeren op een plek in de wijk) naar actief in de wijk
Ambulant werk is ‘alleen’ contact, verwijzing naar activiteiten aanbod
Dit project: nu aanbod ambulant, buten op de plek in de wijk met de groep

Ons project is bedoeld voor:
Een overlastsituatie in de straat/plein/wijk. Situatie is enerzijds vaak een groep jongeren en anderzijds de overige bewoners

Hoe krijgt de participatie vorm?
Op de plek zelf met alle jongeren, met de groep elke week op zelfde dag en tijd activiteiten op de plek met de groep. Bewoners uitnodigen bij presentaties

Welke talenten worden ontwikkeld?
Alle vormen van kunst en cultuur: koken, muziek, theater, schilderen (opstarten, uitvoeren en verder ontwikkelen – buurt erbij betrekken)

Hoe komt sociale stijging tot stand?
Angsten wegnemen
Jongeren = bewoner = eigen kinderen = ….

Waarom is dit het beste project?
Aansluiten bij wat in de wijk speelt, niet verplaatsen/schoonvegen, koppelen overlastgever aan degene die overlast ervaart.


Project wijkkracht 3.

Dit project is bedacht door:
Ruud Beteler, Tom van Wanum, Marijan Noorlander, Marjan Tuk

De buurt waar wij hebben gelopen, karakteriseren wij als:
Kindrijk, in beweging, verrassend (aanbod, gevels), vriendelijk

Projectomschrijving
Pleinaankleding
Veilig, meer interactie bevorderen tussen mensen en samenwerking instellingen bevorderen, plein vaker laten gebruiken door meer groepen op verschillende tijden.
1. veiliger: verkeersdrempels, kunstzinnig, kinderen en ouders laten denken hoe er uit ziet (niet als drempel)
2. aankleding optimaliseren: top= thema, strand, verder uitwerken, asfalt kleur geven, hekje meenemen
3. interactie bevorderen: bankjes anders neerzetten, bijv. in de hoek dichter bij elkaar, tegen over elkaar. TOS ook activiteiten laten organiseren ook voor 14 -24 jarigen.
4. natuur/groen bevorderen: vogelhuisjes aan de gevel, bomen bevestigen. Deze laten maken, ontwerpen door kinderen, educatieproject over vogels en nesten etc..

Ons project is bedoeld voor:
Kinderen + ouders
Omgeving Maria school
Natuur en vogels

Hoe krijgt de participatie vorm?
- SenR: educatie vogels – biologie les
- DISCK: knutselen, ontwerpen
- Docent van scholen: begeleiding/school + kinderopvang
- OBR toestemming gevel
- Uitvoering eventueel door kunstenaars,
- Deelgemeente vergunningen

Welke talenten worden ontwikkeld?
Kinderen: creatief, denken en doen
Waardering van leefomgeving en natuur
Stimuleren van activiteiten, contact maken en interacties - > sociale vaardigheden

Hoe komt sociale stijging tot stand?
.

Waarom is dit het beste project?
Simpel, eenvoudig, goedkoop, werken samen met verschillende partijen. Te gebruiken als voorbeeld plein


Project Wijkkracht 5

Dit project is bedacht door:
Steven van der Raadt, Til van Maurik, Thessa Bakker, Jacco Bakker

De buurt waar wij hebben gelopen, karakteriseren wij als:
Kinderrijk, woonwijk, fijn wijkje, overdag vrij rustig, gezellig, groen langs de rand (singel), veel langdurige bewoning (zowel allochtoon als autochtoon)

Projectomschrijving
Verkenning naar het meer optimaliseren van plein (het Schelfplein) n.a.v. signalen van buurtbewoners en kinderen.
Doelstellingen: niet zozeer het plein op zichzelf verbeteren, maar vooral de dialoog tussen de bewoners over het gebruik ervan (hoeft niet persé fysiek te zijn, kan ook op afspraken gebied)

Ons project is bedoeld voor:
Alle omwonenden van het Schelfplein

Hoe krijgt participatie vorm?
Gespreksmogelijkheden creëren op het plein (bijv. met theetuin/terras), samen eten, kinderen meenemen in het traject

Welke talenten worden ontwikkeld?
- initiatieven nemen
- kennis van organsaties/mogelijkheden
- ruimtelijk inzicht
- creativiteit

Hoe komt sociale stijging tot stand?
Eventueel mogelijkheden tot sociale stijging door fysieke uitvoeringen bedrijven/omwonenden/scholen o.i.d.

Waarom is dit het beste project?
Het is overzichtelijk en kan grote uitstraling hebben op de buurt. Geen ingevuld plan, veel ruimte voor bewonersparticipatie


Project wijkkracht 6.

Dit project is bedacht door:
Esther Genette, Maarten Neomagus, Adriana Rollingswier

De buurt waar wij hebben gelopen, karakteriseren wij als:
Levendig, bedrijvig, kinderrijk, divers. Er hangt een tevreden sfeer, relaxed, mensen voelen zich thuis, blijven lang wonen

Projectomschrijving
Positief nieuws project ‘ ik geloof in Delfshaven’
In het positief nieuwsproject in de wijk op een positieve manier in beeld gebracht
De doelgroep kijkers moet breder zijn dan de wijk of Rotterdam

Ons project is bedoeld voor:
De wijkbewoners, maar ook positief naar belangstellenden

Hoe krijgt de participatie vorm?
Voor en door bewoners
Vindplaatsen zijn, school, straat, buurthuis, pleinen en winkels

Welke talenten worden ontwikkeld?
Talenten worden onder aandacht gebracht

Hoe komt sociale stijging tot stand?
Bekendheid met elkaars positieve kanten
Zelfbeeld wordt vergroot
Beeld van de wijk wordt vergroot

Waarom is dit het beste project?
Weest optimistisch!


Project Wijkkracht 7.

Dit project is bedacht door:
Joke Stenvert, Loes Bijl, Erdal Bozdag

De buurt waar wij hebben gelopen, karakteriseren wij als:
Verrassende wijk met rustige brede straten en stoepen, waar we veel tevreden wijkbewoners aantroffen.

Projectomschrijving:
We troffen een acuut probleem aan: het trottoir van Gerrit van de Lindestraat is er slecht aan toe met gaten en losse stoeptegels.
Door bij het opknappen van de stoep de bewoners te betrekken, wordt het naar huneigen zin en krijgen we mogelijk een actieve bewonersgroep
Deze groep kan meer in de straat voor elkaar krijgen, zoals in de Doedestraat. Die groep als coach/inspiratie gebruiken

Ons project is bedoeld voor:
Bewoners Gerrit van de Lindestraat

Hoe krijgt de participatie vorm?
Een trekker van een professionele instelling betrekt bewoners bij project, verder de bekende instanties

Welke talenten worden ontwikkeld?
Samenwerken, creativiteit

Hoe komt sociale stijging tot stand?
Prettiger omgeving, samenwerken aan project

Waarom is dit het beste project?
Vanuit concreet probleem beginnen en is gemakkelijk uit te voeren


Project wijkkracht 8.

Dit project is bedacht door:
Ama Lesh, Giovanni Campbell, Ellie Keizer, Fatma Yanmaz

De buurt waar wij hebben gelopen, karakteriseren wij als:
Stedelijke 30-er jaren buurt, rustige wijk met een grote verscheidenheid aan bewoners

Projectomschrijving
Ongeveer 70 hangenjongeren zorgen voor overlast en komen door hun gedrag in een vicieuze cirkel met weinig toekomstperspectief
Doelstelling is:
3. Het bereiken van deze 70 jongeren en in kaart brengen waar behoeften liggen
2. het bereiken van de ouders van deze kinderen, zodat een aanbod kan worden gedaan op het gebied van opvoedingsondersteuning
1. het organiseren van commitment en financiële middelen met de betrokken partners, evenals knelpunten in de wet- en regelgeving.

Ons project is bedoeld voor:
Ong. 70 hangjongeren verdeeld over 2 categorieën 12- 16 jaar, 16 – 24 jaar

Hoe krijgt participatie vorm?
Vanuit ketenregie in samenwerking met verschillende specialismen, zorgen voor een aanbod dat gericht is op : invulling van vrije tijd door middel van zingeving, kunst en cultuur en coaching

Welke talenten worden ontwikkeld?
Jongeren leren om verantwoordelijkheid te nemen voor het invullen van hun eigen toekomst

Hoe komt sociale stijging tot stand?
Door jongeren bewust te maken van hun kwaliteiten, verantwoordelijkheden en mogelijkheden. Door het vergroten van bewustzijn dat ze altijd een keuze kunnen maken.

Waarom is dit het beste project?
Het is gericht op de buurt en de terugdringing van overlast
Door de integrale aanpak wordt vanuit een positieve aanpak een impuls gegeven aan de mogelijkheden tot sociale stijging van jongeren
Bij andere projecten werken partijen elkaar voortdurend tegen door conflicterende wet- en regelgeving.

Project wijkkracht 9.

Dit project is bedacht door:
Xandra Sarelkouls, Hidde Oosterhuis, Annet Schipper

De buurt waar wij hebben gelopen, karakteriseren wij als:
.

Projectomschrijving
Grote visserijplein: ‘overdekte Pasar’
Eten is weten bestendig maken, ontmoeten/eten/voorzieningen
Herkenbaar
Sociale herovering
‘schouwburgplein’

Ons project is bedoeld voor:
Alle wijkbewoners met behoud van eigen identiteit

Hoe krijgt participatie vorm?
Ontmoeting/eten/uitwisseling/cultuur

Welke talenten worden ontwikkeld?
Ondernemerszin, stimulatie, empoweren, creativiteit

Hoe komt sociale stijging tot stand?
Trots, onderneming (initiatiefrijk), verantwoordelijkheid terugkoppeling

Waarom is dit het beste project?
Er is een gemeenschappelijke deler in terug te vinden! De universele rechten en plichten zijn vertegenwoordigd. All together now!


Ons project wijkkracht

Dit project is bedacht door:
Sandra Trienekens, Anja Verdiesen, Mart Bechtold

De buurt waar wij hebben gelopen, karakteriseren wij als:
Volksbuurt
Communicatiearm
Gemêleerd: ruimtelijke ontwikkeling, bewoners, wonen-scholen

Projectomschrijving
‘het kloppend hart’
De mensen die wij gesproken hebben waren allemaal van goede wil, maar weten niet hoe ze zaken aan moeten pakken.
Voor veel organisaties geldt hetzelfde: ze willen veel, maar weten niet goed ideeën om te zetten in de praktijk.
Wij willen een creatieve, concrete ruimte, waar intersectoraal en multicultureel, wordt samengewerkt. Tevens wordt het een opleidingsproject voor scholen met inzet van spilfiguren.

Ons project is bedoeld voor:
De hele buurt, bewoners, organisaties stagaires/scholen

Hoe krijgt de participatie vorm?
Door een fysieke, creatieve ruimte te creëren

Welke talenten worden ontwikkeld?
Communicatie talent
Interculturele gevoeligheid

Hoe komt sociale stijging tot stand?
Een ieder benut zijn krachten en talenten. ‘Doen waar je goed in bent’

Waarom is dit het beste project?
Het wordt een duurzaam project, dat doorgaat waar mensen maken de stad is opgehouden.


Project Wijkkracht 10

Dit project is bedacht door:
Namen staan niet ingevuld

Project: In Delfshaven wonen veel jongeren. Inventariseren wat jongeren willen. Voor en door jongeren.

20.000 jongeren. 12.000 jongeren enkelvoudige problematiek, 600 jongeren meervoudige problematiek

Doel project:
In beeld brengen wat de talenten van jongeren zijn en wat ze nodig hebben. Door jongeren te interviewen…

Mieke de Wit | 21 juni 2007

Degenen die onderstaande projectomschrijvingen in Word willen ontvangen, kunnen dat opvragen bij info@detheaterstraat.nl.


*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"