Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236404549
2711152024283337414650
3812162125293438424751
4913172226303539434852
5183144

Magazine

week 47 | vrijdag 22 november 2024 04:45 uur | 2 bezoekers

De dag van de uithuwelijking

Een moslim(a) die trouwt, omdat het moet mag haar/zijn ouders zeggen dat het slechte moslims zijn!

De dag van de uithuwelijking           

Mijn eerdere column over Marokkaanse meisjes is er één waar ik deels tevreden naar terug kan kijken.
Het is een onderwerp welke mij niet los kan laten, als er één ontkent dat het gebeurd zal ik zeggen dat het wel degelijk gebeurt, waar de ander zegt dat het inderdaad gebeurt probeer ik een bondgenoot te vinden.

Ik kon de reacties op mijn column in het begin niet begrijpen. Ik wilde het misschien niet begrijpen, Marokkaanse meisjes die beweerde dat het slechts zelden voorkwam. Welk deel van de film heb ik gemist? De opvang tehuizen konden de aanmeldingen nauwelijks verwerken, we hebben het dus niet over niets.

Wat ik ook niet kon begrijpen was de eerste reactie, een reactie van Malika, ze zei “het is leuk en aardig dat je dit doet het is ook waar, maar dit is vragen om problemen!”.
Malika ik dank je dat je toegeeft dat het waar is, maar als ik met een dergelijke column om problemen vraagt, dan is er niet een klein maar een zeer groot en serieus probleem.

Al met al vind ik dat het geen hot onderwerp in het dagelijkse is, iets wat het wel zou moeten zijn, iets wat het waard is om als hot item bestempeld te worden.

Wat zou er moeten gebeuren voor het echt als hot gezien wordt? Hoeveel opvang tehuizen moeten er voor deze meiden bij komen voordat de ernst ervan wordt ingezien?
Zoals altijd wordt iets pas “hot” als er iets ernstigs gebeurd is.

Ik vraag me dan ook af hoeveel geweldsdelicten of eerwraak gerelateerde zaken een ernstige bijkomstigheid zijn van uithuwelijking.
Ook vraag ik me af hoe gezond het is als neef en nicht met elkaar trouwen en zij ook nog eens kinderen krijgen, hoe gezond is dit?
Het valt volgens mij ook onder incest te plaatsen en daar zou ik al helemaal niet aan moeten denken.

We kennen twee soorten uithuwelijkingen, de gedwongen uithuwelijking en de eigen keuze uithuwelijking.
Nu is de vraag of meiden gedwongen worden uitgehuwelijkt of dat het hun eigen keuze is. Wat mij vaak ten ore komt is dat meiden geen keus hebben, ze hebben geen meetellende stem in hun eigen toekomstige partner, ze moeten trouwen, een gedwongen uithuwelijking dus.

Beste vaders en moeders van nu, beste moslims, gedwongen uithuwelijking is volgens de Koran verboden, indien u alsnog uw kind uithuwelijkt bent een slechte moslim, ook al hebt u uw hele leven vroom geleefd. U houdt zich niet aan de wetten van de Koran.
Het huwelijk is dus niets waard als de vrouw niet wilt. Dit geldt tevens voor mannen.

Het huwelijk is volgens mithaq een vrijwillige overeenkomst tussen twee partijen, beide partijen moeten dus met het huwelijk instemmen.
Bij een gedwongen huwelijk, waarbij dus niet vrijwillig wordt ingestemd door één van de partijen, is het contract volgens de Koran niet rechtsgeldig.
Het scheelt volgens mij niet veel met de Westerse normen voor een huwelijk.
Volgens de soera An-Nisaa (4:21) wil het huwelijk zeggen: een plechtig verbond, een solide overeenkomst, een overeenstemming tussen man en vrouw. Liefde en genegenheid in de relatie tussen man en vrouw komt ook naar voren in de Koran en hadieth (overleveringen van de profeet Mohammed) Mannen en vrouwen die als gelijke instemmen met het huwelijk.

Mooier kan het niet, toch?
De vrouw hoeft niets! Zowel de vrouw als man is niet verplicht te trouwen als zij niet willen trouwen!

Bal uw vuisten vrouw!
Bal uw vuisten en vecht!
Bal uw vuisten en vecht tegen het onrecht!
Bal uw vuisten tegen het onrecht wat u aangedaan wordt!
Bal uw vuisten en vecht voor gelijkheid!
Bal uw vuisten en durf nee te zeggen!
Bal uw vuisten als protest!


Karim Khaoiri

 
Array
(
    [107358] => Array
        (
            [naam] => Pascal
            [link] => 
            [reactie] => Interresant!
Welke column was het precies welke je nu bedoeld? Dan ga ik die eens lezen(als ik dat niet al gedaan had)

Zou je een column kunnen maken over het huwelijk?

Hoe zit het met de bruidsschat? is dit "verplicht"? Of staat dit ook niet in de Koran? En hoe zit het met de hand vragen, trouwen als maag, een geit opofferen. Oftewel, wat staat in de Koran en wat is cultuur? En wat is de gedachte erachter?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind niet alles fout of bedenkelijk of zoiets dergelijks. Je maagdelijkheid bewaren voor "de ware" vind ik namelijk wel een mooi idee bijvoorbeeld.
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2007-04-19 11:16:10
            [react_date_changed] => 2007-04-19 11:16:10
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 98437
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => HKKBMTAQDTHJ4M
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 107358
            [editable] => 1
        )

    [107352] => Array
        (
            [naam] => Karim Khaoiri
            [link] => 
            [reactie] => Hi Pascal, het gaat om mijn column 'Marokkaanse meisjes' van 6 juni 2005, behoorlijke tijd terug dus. -- http://www.antennerotterdam.nl/read/item/id/14584/marokkaanse-meisjes -- "adres selecteren en kopiëren" ik zal kijken wat er nog meer te vinden is over het huwelijk... ik meen dat trouwen als maagd 'moet' en een geit opofferen ervoor heb ik nog nooit eerder gehoord. Ik zal me er verder in moeten verdiepen om te weten te komen wat in de Koran staat en wat tot cultuur geworden is.

            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2007-04-19 19:15:31
            [react_date_changed] => 2007-04-19 19:15:31
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 98437
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => ZUAMPTM2EJVPK8
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 107352
            [editable] => 1
        )

    [107350] => Array
        (
            [naam] => Pascal
            [link] => 
            [reactie] => ah, bedankt en alvast bedankt voor je research! prettig weekend!!!
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2007-04-20 16:10:32
            [react_date_changed] => 2007-04-20 16:10:32
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 98437
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => 2HY6E93X76JBLM
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 107350
            [editable] => 1
        )

    [106279] => Array
        (
            [naam] => elmas
            [link] => 
            [reactie] => Super gezegd !!
Helemaal mee eens !!
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2007-11-27 13:41:26
            [react_date_changed] => 2007-11-27 13:41:26
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 98437
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => 228HFXACDD2W6K
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 106279
            [editable] => 1
        )

)

Pascal | 19 april 2007

Interresant!
Welke column was het precies welke je nu bedoeld? Dan ga ik die eens lezen(als ik dat niet al gedaan had)

Zou je een column kunnen maken over het huwelijk?

Hoe zit het met de bruidsschat? is dit "verplicht"? Of staat dit ook niet in de Koran? En hoe zit het met de hand vragen, trouwen als maag, een geit opofferen. Oftewel, wat staat in de Koran en wat is cultuur? En wat is de gedachte erachter?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind niet alles fout of bedenkelijk of zoiets dergelijks. Je maagdelijkheid bewaren voor "de ware" vind ik namelijk wel een mooi idee bijvoorbeeld.

Karim Khaoiri | 19 april 2007

Hi Pascal, het gaat om mijn column 'Marokkaanse meisjes' van 6 juni 2005, behoorlijke tijd terug dus. -- http://www.antennerotterdam.nl/read/item/id/14584/marokkaanse-meisjes -- "adres selecteren en kopiëren" ik zal kijken wat er nog meer te vinden is over het huwelijk... ik meen dat trouwen als maagd 'moet' en een geit opofferen ervoor heb ik nog nooit eerder gehoord. Ik zal me er verder in moeten verdiepen om te weten te komen wat in de Koran staat en wat tot cultuur geworden is.

Pascal | 20 april 2007

ah, bedankt en alvast bedankt voor je research! prettig weekend!!!

elmas | 27 november 2007

Super gezegd !!
Helemaal mee eens !!


*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"