j | f | m | a | m | j | j | a | s | o | n | d |
1 | 6 | 10 | 14 | 19 | 23 | 27 | 32 | 36 | 40 | 45 | 49 |
2 | 7 | 11 | 15 | 20 | 24 | 28 | 33 | 37 | 41 | 46 | 50 |
3 | 8 | 12 | 16 | 21 | 25 | 29 | 34 | 38 | 42 | 47 | 51 |
4 | 9 | 13 | 17 | 22 | 26 | 30 | 35 | 39 | 43 | 48 | 52 |
5 | 18 | 31 | 44 |
Jeanne d`Arc – een andere dood
Het stuk is een satirische, actuele versie van de legende van de Franse volksheldin Jeanne d’Arc. Een tragikomedie over ideologie, geloof en nationalisme en de bedreiging die ze vormen voor de individuele geest. Uitgangspunt is een toneeltekst van één van Bulgarije’s meest gewaardeerde schrijvers Stefan Tsanev (1936). De bewerking die Jenny Mijnhijmer maakte, sluit aan bij een aantal brandende vraagstukken in het Nederland van nu.
We zien een schuldig bevonden jonge vrouw op de avond voorafgaand aan haar executie. Wat haar wellicht kan redden van de brandstapel is een publiekelijk en foutloos voorgedragen bekentenis. Als een toegewijd actrice repeteert ze de door de rechters opgestelde tekst. Zowel god als de beul hebben veel belang bij de uitkomst en brengen haar een laatste bezoek. Ze stellen allebei de cruciale vraag:
‘Wil je eerloos blijven leven of liever eervol sterven?’
Dit dilemma roept talloze actuele vragen en gedachten. Wat heb je aan waardigheid als je dood bent? Is het niet beter om te leven, ook al moet je kruipen? En vragen ingegeven door de verharde maatschappelijke tegenstellingen in het Nederland van nu. Heeft het in deze tijd nog zin om idealen te hebben? Waarom houden wij onze oogkleppen op? We zien het onrecht, waarom dan toch kiezen voor een cultuur van schaamte?