Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236404549
2711152024283337414650
3812162125293438424751
4913172226303539434852
5183144

Magazine

week 48 | maandag 25 november 2024 04:49 uur | 2 bezoekers

WO III

Een oorlog zonder wapens
WO III

Niet zo heel lang geleden schreef ik over de voorspelling van Nostradamus over een oorlog die de boeken in zal gaan als de derde oorlog die de wereld teisterde. Een oorlog die nog niet gaande is, maar die wellicht niet lang op zich zal laten wachten.
Een oorlog die nog niet gaande is, is geen oorlog en iedereen die het heeft over een nog-niet-oorlog doet misschien wel afbreuk aan zijn integriteit. Je bent geen persoon die iets voorspellen kan anders had men je namelijk allang gevonden en had je mensen in zalen toegesproken. Nee, je bent een fantast met een zieke gedachte.
Ik schreef over de oorlog, omdat de wereld er niet beter op geworden is, eerder slechter op geworden is.
De Mohammed cartoon bracht goed de verstand(s)houding tussen Christenen en Mohammedanen weer. Deze is namelijk bar slecht.
De column heeft me eigenlijk continu bezig gehouden.
WO III, wat zou dit voor oorlog kunnen wezen?
Ik vond vandaag mijn antwoord bij mijn goede Crooswijkse vriend in Bru en deels in het boek van Mohammed Benzakour (Osama's grot, aanrader!!!).
De oorlog is al gaande, alleen betreft het nu een smerige oorlog die in het geniep gevoerd wordt.
Een oorlog zonder wapens noemen wij geen oorlog.
Een oorlog is een strijd met wapens, een strijd van metaal tegen vlees, van radars tegen radars, van knappe koppen, van technologisch hoogwaardige helikopters en vliegtuigen, van tanks tegen tanks, van mens tegen mens, van lijken, van slachtoffers die het aan het nageslacht kunnen navertellen, van propaganda en ga zo maar door.
Ik ben er voor mezef uit. De wereld oorlog van nu wordt anders uitgevochten. Het is een psychologische oorlog.
We worden al lang tegen mekaar opgezet. Moslims tegen Christenen, Christenen tegen Moslims, Joden tegen Moslims, Moslims tegen Joden, Hindoeïsten tegen Boeddhisten en Boeddhisten tegen Hindoeïsten.
Vele moeders, vaders, zonen en dochters hebben gevreesd, zijn gedood, zijn gevlucht en hebben gehaat of haten nog.
Door de vele wereldconflicten en oorlogen is het vertrouwen in elkaar niet bepaald toegenomen en laat het elkaar wantrouwen nu uitgebuit worden door hen die hier baat bij hebben.
We worden tegen elkaar opgezet, het is er ingeslopen als een sluipmoordenaar die onopgemerkt zijn slachtoffers maakt.
Ik moest even nadenken over het debat. Wat is het debat?
Alle debatten die ik heb gevoerd en heb gevolgd zijn debatten van tegenstellingen.
Er wordt met woorden gevochten, niemand is honderd procent tevree.
Er is altijd wel iemand die teleurgesteld is, de gulden middenweg wordt bar weinig gevonden.
De psychologische oorlog welke gaande is breidt zich vaak juist uit tijdens debatten. Hij die toegeeft heeft verloren, hij die verloren heeft raakt verbitterd en hij die gewonnen heeft zal keer op keer weer willen winnen en superioriteit uitstralen en deze superioriteit zal leiden tot afgunst.
We worden al jaren bang voor elkaar gemaakt door een higher power, waarom?
Omdat daar waar chaos is, sommige er hun slaatje uit kunnen slaan. Zeg maar rustig sla uit kunnen slaan.
Ik vraag me maar hardop af wat meer slachtoffers maakt en wat erger is, een oorlog met wapens of een psychologische oorlog?

Karim Khaoiri
 
Array
(
    [108577] => Array
        (
            [naam] => pieter
            [link] => 
            [reactie] => Prachtig weergegeven Karim!
Ik denk dat een psychologische oorlog meer slachtoffers maakt, want in een, zeg maar gewone oorlog wordt er gevochten op een bepaald traject, en vallen er altijd landen buiten.
Met een psychologische oorlog en de hulp van de media ontkomt niemand er meer aan.
En naar mijn idee, is de Wereld toch groot en mooi genoeg om er met zijn allen van te genieten, ongeacht wat voor geloof men heeft.
Maar goed wat doen we eraan?


            [afbeelding] => 17577
            [afbeelding_id] => 17577
            [afbeelding_name] => kerst 2005 017.jpg
            [afbeelding_date] => 2006-12-28 11:59:27
            [afbeelding_info] => 
            [afbeelding_filename] => site25_20061228175927_kerst_2005_017.jpg
            [afbeelding_site] => 78
            [afbeelding_deleted] => 0
            [afbeelding_maker] => 
            [afbeelding_formanswer] => 592016
            [afbeelding_width] => 1024
            [afbeelding_height] => 768
            [afbeelding_size] => 130910
            [afbeelding_type] => jpg
            [afbeelding_isimage] => 1
            [afbeelding_isextranet] => 0
            [afbeelding_user] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2006-12-28 11:59:27
            [react_date_changed] => 2006-12-28 11:59:27
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 98848
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => FGWKZVYYJQLGL
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 108577
            [editable] => 1
        )

    [108574] => Array
        (
            [naam] => vredesduifje
            [link] => 
            [reactie] => Karim, Ik begrijp best dat jij schrijft wat je voelt en dat jij het zo ervaart, toch zie ik het anders. jij legt de verantwoording bij de machthebbers neer en daar hoort ie niet. Een oorlog zonder wapens, zoals jij het noemt een psychologische oorlog kan alleen dan plaatsvinden als wij dat met zijn allen toelaten, ons laten beinvloeden door die machthebbers. En dus blijven wij daar zelf verantwoordelijk voor. Al dat gekonkel ten opzichte van allochtonen heeft op mij en velen met mij geen invloed zolang we ons eigen kritische denken overeind houden en niet klakkeloos aannemen wat de machthebbers ons proberen wijs te maken. ik zou beter kunnen zeggen dat al het gekonkel van machthebbers tegen over mijn medemensen geen vat op mij heeft zolang ik mijn eigen kritische denkvermogen hoog in mijn vaandel draag en daar naar handel. En zo zou het beter zijn mijn beste Karim als je in je volgende kolum een beroep op de eigen verantwoordelijkheid en het eigen denkvermogen van je lezers doet ter voorkoming van een volgende wereld oorlog welke volgens jou op psychologisch terrein zal worden uitgevochen en reeds bezig is. In dat laatste heb je gelijk en het tij kan slechts dan gekeerd worden als elk mens zijn verantwoording neemt en het aan durft om zich niet mee te lopen met de goe gemeente maar voor zijn eigen mening durft uit te komen. Met andere woorden laten wij met zijn allen ervoor zorgen dat we de machthebbers geen macht meer geven maar onze eigen verantwoording nemen. Hoe we dat kunnen doen is leven vanuit wie we zijn en onze medemens benaderen zoals we zelf benaderd willen worden. Geen woorden maar daden, leren van elkaar en elkaar met respect benaderen dat is volgens mij het enige concept.
            [afbeelding] => 17582
            [afbeelding_id] => 17582
            [afbeelding_name] => vredesduif.jpg
            [afbeelding_date] => 2006-12-28 14:17:25
            [afbeelding_info] => 
            [afbeelding_filename] => site25_20061228201725_vredesduif.jpg
            [afbeelding_site] => 78
            [afbeelding_deleted] => 0
            [afbeelding_maker] => 
            [afbeelding_formanswer] => 592081
            [afbeelding_width] => 428
            [afbeelding_height] => 400
            [afbeelding_size] => 23244
            [afbeelding_type] => jpg
            [afbeelding_isimage] => 1
            [afbeelding_isextranet] => 0
            [afbeelding_user] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2006-12-28 14:17:25
            [react_date_changed] => 2006-12-28 14:17:25
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 98848
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => CR3CTR3XBEPYQPC
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 108574
            [editable] => 1
        )

)
photo

pieter | 28 december 2006

Prachtig weergegeven Karim!
Ik denk dat een psychologische oorlog meer slachtoffers maakt, want in een, zeg maar gewone oorlog wordt er gevochten op een bepaald traject, en vallen er altijd landen buiten.
Met een psychologische oorlog en de hulp van de media ontkomt niemand er meer aan.
En naar mijn idee, is de Wereld toch groot en mooi genoeg om er met zijn allen van te genieten, ongeacht wat voor geloof men heeft.
Maar goed wat doen we eraan?

photo

vredesduifje | 28 december 2006

Karim, Ik begrijp best dat jij schrijft wat je voelt en dat jij het zo ervaart, toch zie ik het anders. jij legt de verantwoording bij de machthebbers neer en daar hoort ie niet. Een oorlog zonder wapens, zoals jij het noemt een psychologische oorlog kan alleen dan plaatsvinden als wij dat met zijn allen toelaten, ons laten beinvloeden door die machthebbers. En dus blijven wij daar zelf verantwoordelijk voor. Al dat gekonkel ten opzichte van allochtonen heeft op mij en velen met mij geen invloed zolang we ons eigen kritische denken overeind houden en niet klakkeloos aannemen wat de machthebbers ons proberen wijs te maken. ik zou beter kunnen zeggen dat al het gekonkel van machthebbers tegen over mijn medemensen geen vat op mij heeft zolang ik mijn eigen kritische denkvermogen hoog in mijn vaandel draag en daar naar handel. En zo zou het beter zijn mijn beste Karim als je in je volgende kolum een beroep op de eigen verantwoordelijkheid en het eigen denkvermogen van je lezers doet ter voorkoming van een volgende wereld oorlog welke volgens jou op psychologisch terrein zal worden uitgevochen en reeds bezig is. In dat laatste heb je gelijk en het tij kan slechts dan gekeerd worden als elk mens zijn verantwoording neemt en het aan durft om zich niet mee te lopen met de goe gemeente maar voor zijn eigen mening durft uit te komen. Met andere woorden laten wij met zijn allen ervoor zorgen dat we de machthebbers geen macht meer geven maar onze eigen verantwoording nemen. Hoe we dat kunnen doen is leven vanuit wie we zijn en onze medemens benaderen zoals we zelf benaderd willen worden. Geen woorden maar daden, leren van elkaar en elkaar met respect benaderen dat is volgens mij het enige concept.


*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"