j | f | m | a | m | j | j | a | s | o | n | d |
1 | 6 | 10 | 14 | 19 | 23 | 27 | 32 | 36 | 40 | 45 | 49 |
2 | 7 | 11 | 15 | 20 | 24 | 28 | 33 | 37 | 41 | 46 | 50 |
3 | 8 | 12 | 16 | 21 | 25 | 29 | 34 | 38 | 42 | 47 | 51 |
4 | 9 | 13 | 17 | 22 | 26 | 30 | 35 | 39 | 43 | 48 | 52 |
5 | 18 | 31 | 44 |
Geef niet om hem maar aan hem
2004, Rotterdam
Het neonlichtbeeld Geef niet om hem maar aan hem hangt aan de Pauluskerk in het centrum van Rotterdam.
De directe aanleiding was een anti-bedelcampagne die werd gevoerd door de stad Rotterdam. De slogan van die campagne luidde: Geef om hem, niet aan hem!
De indruk werd gewekt dat door niet meer direct aan bedelaars en zwervers te geven maar aan de hulverlenende instanties (Pauluskerk, Straatkrant, Leger de Heils) de bedelaars beter geholpen zouden worden. Ze zouden zo gedwongen zijn om een hulpverleningstraject in te gaan waar hun verslaving/ziekte behandeld zou worden. In de campagne werden de bedelaars afgeschilderd als vervelende, mindere mensen, die het winkelende publiek lastig vallen.
Uiteindelijk bleek de campagne een excuus te zijn om repressief tegen hen op te kunnen treden. De meeste bedelaars zijn in de gevangenis beland zonder enige vorm van hulpverlening.
Door de omkering in betekenis ontstaat een direct antwoord op de aanleiding. Het is in die zin een beeld tegen een beeld. Een beeld als reactie op beeldvorming.
Zin
Als je de aanleiding wegneemt blijft er een merkwaardige en poetische zin over.
De zin kan in eerste instantie gevoelloos lijken doordat er wordt opgeroepen om niet gevoelsmatig betrokken te zijn, in tweede instantie kan het een verzuchting worden om desondanks toch te geven en om zodoende een sociale samenhang te bestendigen.
Doordat het bovendien op een kerk staat (als zingevend instituut) wordt die tweevoudige betekenis nog navranter.
Ook kan de ‘hem’ in de zin op God slaan, het wordt dan welhaast een erg openhartige zelfreflexie over de praktijk van de geloofsbeleving.
Door de keuze voor de vorm van neon ontstaat er een competitie met de reclames in het stadsbeeld. De zin lijkt onderdeel van het tapijt van alledag te zijn maar vertelt inhoudelijk een ander verhaal en heeft een andere oorsprong en objectief.
Door een uiting met een andere boodschap midden in dit landschap te plaatsen ontstaat er een inbreuk in wat als gewoon wordt ervaren en wordt het karakter van dit alledaagse behang nog eens benadrukt.
Het beeld hangt sinds november 2004 aan de Pauluskerk te Rotterdam.
Het beeld is tot stand gekomen met de financiele steunvan:
Fonds Beeldende Kunst en Vormgeving en Bouwkunst, Amsterdam
CBK, Rotterdam
Pauluskerk, Rotterdam
Particuliere bijdrages
bron: www.segbars.nl
Landloper | 27 december 2006Lees de column van Leo van 16.12.2006.GEVAARLIJKE HANDEN. Hij schrijft o.a.: ook weldoeners dreigen opgepakt te worden. Geef om mij en geef aan mij. Dank |
Leo | 27 december 2006Dat geef om mij en geef aan mij, heb ik niet bedacht hoot. Dat is van landloper. Het kan misschien iets korter en kan dan bijv. aan het stadhuis hangen, net onder de werkkamer van onze burgermeester. Zoiets als: Geef om mij en aan mij. |
Klaas | 27 december 2006Als illusie word ik jammer genoeg nooit aangesproken door bedelaars. |
Jim | 27 december 2006Ik word wel vaak aangesproken door bedelaars. En aangezien mijn ogen geopend zijn voor bedelaars (op advies ) geef ik ze een kleinigheid, ondanks dat waarschuwende geknaag en geschraap in mijn binnenste. Laatst keek een bedelaar mij bevreemd aan en vroeg : |
Moeder van Klaas | 27 december 2006Ik heb een boekje gelezen ( gelukkig niet moeilijk , Klaas leest veel moeilijker boeken ! )dat |
Carmen | 27 december 2006Vanaf mijn vroege jeugd heb ik altijd een soort bewondering & nieuwsgierigheid voor dakloze,zwervers ed. gehad. Ik las laatst een artikel over een vriendelijke ex verslaafde dakloze man. Hij vertelde waar hij dit jaar op hoopte :Op betere tijden dan tegenwoordig. Met meer respect voor elkaar, want dat jagen van de politie op de dakloze moet maar eens afgelopen zijn. De burgemeester wil het liefst alle dakloze van de straat hebben. Maar waarom hebben wij geen recht van bestaan ? Alsof dakloze alleen maar slecht zouden zijn ! ik doe geen vlieg kwaad, help waar ik helpen kan en verdien mijn eigen kostje zonder dat ik een uitkering heb. Zoals zijn verhaal verder ging, kan ik alleen maar een diep respect voor deze dakloze ex verslaafde opbrengen. Hij voelt zich een rijk mens in zijn hart en volgens mij heb je dan letterlijk alles wat je hartje begeert. |
Saartje | 27 december 2006Wat een contradictie deze maatregel van de gemeente Rotterdam en dat net in de kersttijd. Immers was het niet Jezus wiens geboorte wij met de kerst massaal herdenken die het opnam voor de verstotene, bonter kun je het eigenlijk niet maken. Ben dan eerlijk en zeg dat je een bedelaarvrij straatbeeld wil maar verberg je niet achter een weldoenersmasker waar iedereen zo doorheen prikt. Ga mensen al helemaal niet jou wil opleggen dat gebeurt al genoeg en daarbij afgedwongen hulp helpt niet. |
Guusje | 27 december 2006Geef om mij - bedelt de verliefde. Geef aan mij- bedelt de bedelaar. Geef acht- bedelt de sergeantmajoor. Geef niet !- bedelt de burgervader schuimbekkend. Geef hier- bedelt de gegoede burger.( Als hij winst ruikt ) Leven is bedelen. Zeg ik. Voelt u het bedelen in uzelf ? Pay attention. |
Landloper | 28 december 2006Lees ook vooral de column van Leo van 25. 6 en die van 12. 6. Bij Leo druipt de spot er niet altijd van af. Dat is niet handig van hem, tenminste als hij begrepen wil worden. Wat ik wel eens betwijfel. |
Landloper | 28 december 2006Stom van mij. Ik moet me ook nergens mee bemoeien en lekker in mijn hooiberg blijven. Ik bedoelde de columns van Leo van 25.12 en 16.12. Zie het s.v.p. door uw vingers ! |
Oscar | 24 juli 2007Dankzij de bouwvak van afgelopen vrijdag duurt het nog een maand voordat het definitief tegen de vlakte gaat. |