j | f | m | a | m | j | j | a | s | o | n | d |
1 | 6 | 10 | 14 | 19 | 23 | 27 | 32 | 36 | 40 | 45 | 49 |
2 | 7 | 11 | 15 | 20 | 24 | 28 | 33 | 37 | 41 | 46 | 50 |
3 | 8 | 12 | 16 | 21 | 25 | 29 | 34 | 38 | 42 | 47 | 51 |
4 | 9 | 13 | 17 | 22 | 26 | 30 | 35 | 39 | 43 | 48 | 52 |
5 | 18 | 31 | 44 |
Het is nog moeilijk om aan kaartjes te komen voor het Eenakterfestival in 't Kapelletje. Na een aantal berichten te hebben ingesproken en nadat we de voorstelling van vrijdagavond al gemist hebben word ik op zaterdagavond teruggebeld. De volgende dag zouden er 2 kaartjes voor me klaarliggen en ook zou ik getuige zijn van de grote finale. Perfect! Dus op zondag 26 november komen mijn vriend en ik, dressed up, met onze haren nog nat van het douchen, ruim op tijd aan in Theater 't Kapelletje. Wat blijkt? We staan niet op de lijst... Gelukkig krijg ik na wat overleg toch nog wat mij beloofd is en kan de voorstelling beginnen.
En dat maakt weer een hoop goed. Het Eenakterfestival Rotterdam is een festival met 12 eenakters op verschillende avonden, met als thema Afscheid. Deze zondag begint met Duiven op het Dak van Wouter Stips. Gespeeld door Theatergroep Volle Maan en geregiseerd door Yvonne van der Haven. Om eerlijk te zijn ben ik lichtelijk bevooroordeeld, Yvonne is ook mijn toneeldocente. Duiven op het Dak heeft een prachtig decor. De ouderwetse sfeer van de rommelige huiskamer, de briefjes overal, de pannenlappen.. De geestelijk gehandicapte jongen met zijn enorme puzzel met honderden stukjes in het midden. Je ziet het niet alleen, je voelt het ook. En al lijkt het in het begin misschien een beetje saai, op de één of andere manier lukt het niet op je ogen van het stuk af te houden. Je moet het blijven volgen. De duiven, de lift en waar blijft moeder toch? Het is een redelijk vaag geheel en wat nou precies het moraal van het stuk is, is me nog steeds niet duidelijk. Maar het blijft interessant van begin tot het eind. En dat is precies wat ik van Yvonne gewend ben.
Vervolgens worden wij vermaakt door een gezellig clowntje met duivenvoer, terwijl op de achtergrond het decor wordt klaargemaakt voor Frühstuck No Future. Een voorstelling waar ik veel van verwacht, omdat het geschreven is door Ronald Giphart en Gerard van Kalmthout. Ik ben groot fan van Ronald Giphart!! Maar helaas valt het tegen. Het script is goed, het verhaal is mooi, alleen wordt er slecht vertolkt door Toneelgroep Sint Leonardus. Het is saai, het is té klein gespeeld en het boeit niet. De enige die de mensen nog een beetje aan het lachen krijgt is de homofiele assistent van Lotte. Om me heen wordt er gegeeuwd en ook ik heb moeite om mijn aandacht erbij te houden. In de pauze die volgt hoor ik zelfs mensen overleggen om naar huis te gaan.
Gelukkig blijven de meeste voor het derde en laatste stuk: Theatergroep Sas & Co met Melk en Honing van Ger van Hee. En dat is ook zeker de moeite waard! Het is een prachtig stuk over liefde, over verlies, over keuzes. Over pijn. Gewoon een vrouw en gewoon een man spelen met als decor enkel een tafel. En toch zit je bijna direct helemaal in hun wereld. Ze nemen je mee van toen naar nu en weer terug. En langzaam maar pijnlijk wordt duidelijk wat er gebeurd is. Wat er tussen hen in staat en wat maakt dat ze niet met en ook niet zonder elkaar kunnen leven. Liefde uit het land van melk en honing. De hele zaal is muisstil en iedereen zit met open mond te kijken. De tranen lopen over mijn wangen, en zelfs als ik er nu aan terug denk krijg ik een brok in mijn keel. Zo echt was het, zo puur. Prachtig.
Sas & Co valt helaas buiten de competitie, omdat het geen première is.
Terwijl de jury in beraad is over alle stukken die ze de afgelopen week gezien hebben, zijn wij getuige van het afscheid van Leny Vos, de voormalig voorzitter van het RVA. We luisteren naar speeches, drinken champagne en dan is daar eindelijk de uitslag. De vakjury die bestaat uit Karin-Else Sluizer, Arjan Bouwmeester en Peter Ouwerkerk maken achtereenvolgens de genomineerde bekend in de verschillende catogorieën en vertellen dan wie zijn als beste hebben gekozen:
* Beste Actrice: Anneke Kleks van theaterprodukties De Onderneming Eveneens genomineerd: Bouwine Bergsma als Stella in Halte Begeerte bij Salomé
Stefanie Heinraets als Magda in In de hand bij Warenar
* Beste Acteur: Rien Gielbert van Toneelvereniging Spiegel(t)je Eveneens genomineerd: Cor de Bruin als Stanley in Halte begeerte bij Salomé
Peter Thissen als Madame de Crampon in De overledene bij Spin
* Beste Voorstelling: Theaterprodukties De Onderneming met Rinus van Rob de Graaf. Eveneens genomineerd: De Overledene (coach: Klaas Holt) van Spin
Duiven op het dak (regie: Yvonne v.d.Haven) van Vollemaan
Als afsluit krijgen we taart en lekkere hapjes en wordt er nog een poosje doorgefeest. Het Eenakterfestival was wederom een groot succes. Het thema van volgend jaar is Duizend Bommen en Granaten. Wees op tijd met het reserveren van kaartjes, want dat loopt nog niet zo soepeltjes... Maar ik raad jullie nu al aan om dan zeker te gaan kijken!