j | f | m | a | m | j | j | a | s | o | n | d |
1 | 6 | 10 | 14 | 19 | 23 | 27 | 32 | 36 | 40 | 45 | 49 |
2 | 7 | 11 | 15 | 20 | 24 | 28 | 33 | 37 | 41 | 46 | 50 |
3 | 8 | 12 | 16 | 21 | 25 | 29 | 34 | 38 | 42 | 47 | 51 |
4 | 9 | 13 | 17 | 22 | 26 | 30 | 35 | 39 | 43 | 48 | 52 |
5 | 18 | 31 | 44 |
In onze zoektocht naar het A4tje voor Antenne Rotterdam, zijn we nu bezig met een heuse website om wat, waar, waarom, wie en hoe te beschrijven: antennecollectief.nl. Dat loopt en hoewel nog niet af, kan ik mij op zondag weer veilig in het diepe storten en me onder dompelen in premature theorievorming, zo vers dat het niet bruikbaar is.
Aan websites geen gebrek, het internet stikt ervan en sinds google is lokaliteit eigenlijk geen issue op het net. Identiteit des te meer en vindbaarheid, je moet gezien worden en als je gezien wordt moet je wat te bieden hebben, net als in het gewone leven. Websites als antenne, hebben eigenlijk geen voorkant meer, slechts een tijdlijn van laatst toegevoegde, gecombineerd met een zoekfunctie en een manier van archiveren. Hierbinnen ontstaan clusters en ieder volgt zijn eigen lijn. Overal wordt op de een of andere manier voor betaald.
In een overvloedige informatieomgeving is geheimhouden een optie, maar dit maakt een geheim wel lokaliseerbaar. Camouflage is een betere strategie, maak alles openbaar, de massa is blind, alleen ingewijden weten wat van belang is, zij weten hoe ze moeten kijken. Journalistiek is een show van onthulling, van gelekte geheimen en van een vermeende waarheid. Het bestaat bij de gratie van dingen die ontdekt kunnen worden. Wat nu als alles openbaar zou worden en die kant gaat het op. Objectiviteit is al verdwenen, subjectiviteit is alom, waarheid is contextueel, maar nog steeds kunnen er dingen ontdekt worden, dat zal nooit veranderen.
Het internet is het massaspektakel van de gevestigde orde aan het verwoesten, het groeit en groeit en het gaat steeds meer lijken op de echte wereld. Dat betekent dat het steden met wegen, huizen, pleinen, cafe’s, maar ook werelddelen, woeste wouden en wat al niet meer krijgt. Antenne wil op het internet onderdeel van een stad worden, de stad Rotterdam, het wil een plein zijn waarop van alles te vinden is, je moet er vaak komen om het echt te leren kennen en je leert zo ook de echte stad kennen en haar mensen.
Kortom alles wat wij maken, lijkt op hoe wij zijn, of omgekeerd alles wat wij kennen, vergelijken wij met iets anders, enzovoort. We leven in een zeepbel, die niet kapot is te krijgen. Waar gaat het dan om, tja, niet om de waarheid lijkt mij. Rijk worden, gelukkig worden, ergens bij horen, macht, liefde, familie, roept u maar. Internet maakt de wereld niet beter, maar ook niet slechter, het is een enorme groeimarkt, een vacuüm dat alles opslurpt en nieuwe dingen maakt. Vaarwel oude zekerheden, tradities en bolwerken, jullie zijn al weer aanwezig met een nieuw jasje en jullie zullen niets van je streken verliezen. Afscheid nemen is niet voor eeuwig !
Nosy | 30 april 2006Door wie is dit 414 keer gelezen? |
Rini | 30 april 2006Ik heb geen idee, dat gebeurt met alle columns die ik onder de titel 'gooi maar op het web' heb gepubliceerd ??? De andere drie zijn ieder al zo'n 7000 keer gelezen ! |
edgar neo | 01 mei 2006www.edgarneo.suprglu.com/de pagereads gaan zo omhoog omdat de titel het woord web bevat. 'web 2.0' is een behoorlijk vaak ingetikte term. |
web,web,web | 03 mei 2006
|