Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236404549
2711152024283337414650
3812162125293438424751
4913172226303539434852
5183144

Magazine

week 47 | zondag 24 november 2024 02:54 uur | 2 bezoekers

Rotterdam, Havenstad #10

Over stukgoed, toekomst, usp's en vs

S tukgoed : Stukgoed is te verdelen in roll on/roll off-goederen (vrachtwagens, opleggers), containers en overig stukgoed (zoals kratten, rollen, pallets, grote/zware objecten). De afgelopen decennia is steeds meer traditioneel stukgoed gecontaineriseerd. Maar sommige stukgoederen, zoals rollen staal, zullen voorlopig niet in containers verdwijnen. De overslag daarvan is ook nog interessant voor onze haven door de combinatie met toevoeging van waarde. Zoals het dealerklaar maken van auto's, het knippen en distribueren van staalplaten en het distribueren van papierproducten.

Van 24-26 april gaan havenondernemers op promotiereis naar de UK. Er worden 3 zgn. Rotterdam Port Meetings georganiseerd, o.a. om het Ro/Ro verkeer en het shortsea verkeer tussen Rotterdam en de te bezoeken regio's te stimuleren. Promotiereizen van de Rotterdamse haven worden georganiseerd door de Rotterdam Port Promotion Council (RPPC), www.rppc.nl .

T oekomst : De haven is nooit af. Als Rotterdam zijn promotie wil handhaven, moet het in de toekomst kijken. Hoe gaan we om met ontwikkelingen in de markt, zoals schaalvergroting, globalisering, ketenintegratie en specialisatie? Hoe kan de kwaliteit van dienstverlening, kennis en innovatiekracht van de haven worden uitgebouwd? Wat betekent de komst van nieuwe grondstoffen of energiedragers? Wat betekent de verdere ontwikkeling van de haven voor de inrichting van de ruimte in en rond het havengebied? Rotterdam onderzoekt deze ontwikkelingen en hun betekenis voor de toekomst van het haven- en industriecomplex en beschrijft dit in het Havenplan 2020. Dit plan geeft aan wat in de toekomst nodig is, welke gevolgen de ontwikkeling heeft voor het havengebied en zijn omgeving en hoe hiermee wordt omgegaan.

U nique Selling Points: Rotterdam heeft er heel wat. De ligging aan de monding van Rijn en Maas, dichtbij de Europese markt met miljoenen consumenten. Onder alle omstandigheden toegankelijk voor de grootste schepen. Een snelle verbinding met de zee zonder sluizen. Een uniek verkeersbegeleidend systeem. Snelle turn-around tijden voor schepen. 500 lijndiensten op meer dan 1000 havens wereldwijd. Eerste of laatste aanloophaven in Europa voor de meeste containerlijndiensten. Een enorm, hoogwaardig industrieel cluster. Een logistiek centrum van wereldformaat. Complete en gespecialiseerde faciliteiten voor op- en overslag en distributie binnen alle mogelijke sectoren. Een aantrekkelijke woon- en leefomgeving, hoogwaardige zakelijke dienstverlening, goedgeschoolde en internationaal georiënteerde werknemers, continue investeringen in ICT, milieu en veiligheid.

Het is nogal wat, en waarom zouden we dat niet's gewoon hardop 'schrijven'. Voor alle nieuwkomers in de stad: dit is ook Rotterdam!

Het is een dynamische wereld, de havenwereld. Het havenverkeer wordt in goede banen geleid dankzij het

V erkeersbegeleidend systeem :  Ieder jaar bezoeken zo'n 30.000 zeeschepen en 130.000 binnenvaartschepen de Rotterdamse haven. Medewerkers van het Havenbedrijf begeleiden dag en nacht dit scheepvaartverkeer met de hulp van tien moderne vaartuigen en een geavanceerd verkeersbegeleidend systeem. Dit bestaat uit 33 radarposten waarmee de verkeersbegeleiders schepen kunnen volgen van 60 kilometer uit de kust tot aan de Van Brienenoordbrug. Meer dan de helft van de goederen die jaarlijks worden overgeslagen, bestaat uit schadelijke en gevaarlijke stoffen. De inspectie van schepen met dit soort goederen komt ook voor rekening van het Havenbedrijf. Het garanderen van veiligheid en orde is een uiterst omvangrijke taak die samenwerking vereist. Met het bedrijfsleven, maar ook met andere diensten zoals de Douane, Zeehavenpolitie, Gemeentelijke Brandweer, GGD en de DCMR (Milieudienst Rijnmond).

Zelf eens een kijkje gaan nemen in het havengebied? Dat kan! Kijk eens op www.industrieeltoerisme.com .

Volgende keer: W = Waalhaven, X = X-ray, Y = Yangtzéhaven en Z = Zalm.

(bron: ABC van de Rotterdamse haven, afd. strategie en communicatie van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam, augustus 2003).

 
Array
(
)

*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"