j | f | m | a | m | j | j | a | s | o | n | d |
1 | 6 | 10 | 14 | 19 | 23 | 27 | 32 | 36 | 40 | 45 | 49 |
2 | 7 | 11 | 15 | 20 | 24 | 28 | 33 | 37 | 41 | 46 | 50 |
3 | 8 | 12 | 16 | 21 | 25 | 29 | 34 | 38 | 42 | 47 | 51 |
4 | 9 | 13 | 17 | 22 | 26 | 30 | 35 | 39 | 43 | 48 | 52 |
5 | 18 | 31 | 44 |
FRITS BOLKESTEIN IN GESPREK MET FILOSOOF HANS ACHTERHUIS
De wereld gaat aan deugd ten onder. Afgunst, ijdelheid, bedrog, hebzucht en overspel zijn weldaden voor de samenleving - àls ze maar door bekwame politici op een verstandige manier worden aangepakt.
Dit zijn uitspraken van de Nederlandse politiek filosoof Bernard de Mandeville (1670-1733). Bieden de uitspraken en inzichten van deze wereldberoemde denker misschien nieuwe handvaten bij de aanpak van actuele maatschappelijke problemen? Bij gelegenheid van het verschijnen van de eerste Nederlandse vertaling van De Mandeville’s werk debatteren Frits Bolkestein en Hans Achterhuis over de invloed van zijn werk.
De wereld gaat aan deugd tenonder
Wanneer: Donderdag 6 april
Aanvang: 15.00 uur
ARMINIUS podium voor kunst cultuur en debat
Museumpark 3
3015 CB Rotterdam
www.arminius.nu
www.bernard-mandeville.nl
Bernard de Mandeville: over de hele wereld beroemd en gerespecteerd, behalve in het land waar hij is geboren en tot zijn vijfentwintigste heeft gewoond. Daar gaat nu eindelijk verandering in komen. De boeken van De Mandeville, oorspronkelijk geschreven in het Engels, zullen in de komende jaren één voor één in het Nederlands verschijnen. Deel I, De wereld gaat aan deugd ten onder, bevat het vermaarde gedicht De morrende korf en de belangrijkste essays uit De fabel van de bijen; gevolgd door Een bescheiden verdediging van openbare bordelen.
In dit verbluffend actuele boek – dat past in de traditie van De heerser van Machiavelli en Lof der zotheid van Erasmus – neemt Mandeville het op tegen de moraalridders van zijn tijd, en die van alle tijden. Deze eerste Nederlandse vertaling van De wereld gaat aan deugd ten onderverschijnt bij Uitgeverij Lemniscaat:www.lemniscaat.nl
Deze lezing kwam tot stand in samenwerking met het Erasmus Center for Early Modern Studies.www.erasmus.org