j | f | m | a | m | j | j | a | s | o | n | d |
1 | 6 | 10 | 14 | 19 | 23 | 27 | 32 | 36 | 40 | 45 | 49 |
2 | 7 | 11 | 15 | 20 | 24 | 28 | 33 | 37 | 41 | 46 | 50 |
3 | 8 | 12 | 16 | 21 | 25 | 29 | 34 | 38 | 42 | 47 | 51 |
4 | 9 | 13 | 17 | 22 | 26 | 30 | 35 | 39 | 43 | 48 | 52 |
5 | 18 | 31 | 44 |
Nieuwe muziek Lantaren Venster April
poëzie in concert
Hommage aan Lucebert: « en ik val en ik ruis en ik zing »
Weemoed overvalt je als Remco Campert gedichten voorleest
van zijn overleden vriend Lucebert (1924-1994). ‘Ik val en ik ruis en
ik zing’ is niet alleen een ode aan een van neerlands grootste dichters en
schilders. Het is meer. De voordrachten door Remco Campert en Carol Linssen
worden afgewisseld door composities van Chiel Meijerling en Toek Numan. Een
theatraal concert voor drie musici en twee stemmen. Dit kwintet brengt poëzie
ten gehore tegen een achtergrond van foto’s en filmfragmenten uit het leven van
deze veelzijdig dichter/ beeldend kunstenaar. Regie is in handen van Frans
Weisz.
hedendaags gecomponeerd
Codarts: The Unanswered Question
do 6 apr, 20:30, € 9,- / € 7,-
The Unanswered Question is de presentatie van een bijzonder
project van de afdeling Compositie van de Rotterdam Academy for Classical
Music, onderdeel van Codarts, Hogeschool voor de Kunsten. Het zijn nieuwe
composities die gespeeld worden door studenten van de afdeling klassieke muziek
in een Schönberg Ensemble bezetting.
hedendaags gecomponeerd
Slagwerkgroep Den Haag: nieuw werk van John Luther Adams
– Europese première
Di 11 apr, 20:30, € 13,- / € 11,-
Dat John Luther Adams (1953) uit Alaska komt is onmiskenbaar te horen in zijn muziek. Adams heeft een heel eigen muzikale wereld gecreëerd, gefundeerd op ongerepte landschappen, inheemse culturen en natuurverschijnselen, van vogelzang tot het lawaai der elementen.
hedendaags gecomponeerd
Proms in L/V #11: Die Sieben Todsünden door het
Nederlands Blazers Ensemble
Vr 21 apr, 20:30 € 17,- / € 15,-
Met inleiding door musicologe Thea Derks, 19:30.
Gebaseerd op muziektheater van Kurt Weil en Bertolt Brecht
uit 1935. De zeven hoofdzonden vinden we al terug bij de Klassieke Grieken, de
Christelijke Kerk in de 6e eeuw na Chr., en verder in de Middeleeuwen in
Geoffrey Chaucer ‘s Canterbury Tales. Altijd gaat het over de eeuwige strijd
tussen goed en kwaad in de mens. Het zijn kleinburgerlijke zonden die in het
libretto van Bertold Brecht deugden worden. De zonden in Kurt Weills meesterwerk
worden becommentarieerd door nieuwe zonden van componist Cornelis de Bondt.