j | f | m | a | m | j | j | a | s | o | n | d |
1 | 6 | 10 | 14 | 19 | 23 | 27 | 32 | 36 | 40 | 45 | 49 |
2 | 7 | 11 | 15 | 20 | 24 | 28 | 33 | 37 | 41 | 46 | 50 |
3 | 8 | 12 | 16 | 21 | 25 | 29 | 34 | 38 | 42 | 47 | 51 |
4 | 9 | 13 | 17 | 22 | 26 | 30 | 35 | 39 | 43 | 48 | 52 |
5 | 18 | 31 | 44 |
Wat speelt er zich af in de haven, daar op die anonieme Maasvlakte? In deze ABC-serie deze keer:
K etens: Een logistieke of industriële keten bestaat uit een groot aantal schakels. Ontbreken er schakels, dan is een gebied minder aantrekkelijk als vestigingsplaats. Naarmate de keten meer schakels op één plaats biedt, ontstaan er clusters- en agglomeratievoordeleln. Het Havenbedrijf Rotterdam probeert daarom ontbrekende schakels aan te trekken en, vooral in de chemie, ketens te sluiten. Bij dit sluiten gaan commercie, (transport)veiligheid en milieu hand in hand. Is een schakel zeer vitaal, maar wil of kan de markt er niet in voorzien, dan stapt het Havenbedrijf soms in. Dit kan ook risicodragend zijn, maar wel met een deskundige partner uit de sector. Een voorbeeld is de deelname in een joint venture met de Waterleidingmaatschappij Europoort voor het leveren van proceswater aan de chemische industrie.
L eefbaarheid: De Rotterdamse haven is uniek in de wereld omdat zij drie woonkernen omsluit: Heijplaat, Pernis en Rozenburg. Dat is op zichzelf al een bewijs van goed gedrag van de havengemeenschap. Het Havenbedrijf Rotterdam stelt zich ten doel om én de economie te versterken én de leefbaarheid van het Rijnmondgebied te verbeteren. Daarom maakt het Havenbedrijf deel uit van ROM-Rijnmond, een samenwerkingsverband van 23 pubieke en private partijen, opgericht om deze dubbele doelstelling te realiseren. Een van de projecten is het realiseren van 750 hectare nieuw natuur- en recreatiegebied, gekoppeld aan de aanleg van nieuwe haventerreinen. Plaats voor de nieuwe natuurgebieden: direct ten zuiden van Rotterdam (IJsselmonde) en aan de noordrand van de stad.
M ilieu: De milieuprestaties van de Rotterdamse haven zijn de afgelopen jaren sterk verbeterd. Vroeger waren Pernis en de Botlek synoniem voor stankoverlast. Tegenwoordig wandelt de Rijnmonder op de landtong bij Rozenburg, zwemt en surft hij bij het Slufterstrand en wil men een huis met zicht op de rivier en de scheepvaart. Enerzijds is de regelgeving strenger dan vroeger, anderzijds is tegenwoordig voor het bedrijfsleven maatschappelijk verantwoord ondernemen de norm. Dat betekent niet dat er geen knelpunten meer zijn. Op het gebied van geluid, luchtkwaliteit, CO2-uitstoot, externe veiligheid, bodemkwaliteit en de scheepvaart zijn verbeteringen wenselijk en mogelijk. Het Havenbedrijf Rotterdam wil die mogelijkheden voor verdere kwaliteitsverbetering benutten.
N.V. : Per 1 januari 2004 heeft het Haven bedrijf niet langer de status van gemeentelijke dienst maar is het een overheids-N.V. . De gemeente Rotterdam blijft voorlopig 100% aandeelhouder. De mogelijkheid dat andere overheden aandelen verwerven wordt opengehouden. De missie van het Havenbedrijf is het versterken van de positie van het haven- en industriecomplex in Europees perspectief, nu en op de lange termijn. Winst maken is niet het doel, maar het scheppen van voorwaarden waardoor havenactiviteiten en daaraan gekoppelde industrie kunnen floreren. Twee kerntaken van het Havenbedrijf zijn daarbij essentieel: het exploiteren van het haven- en industriegebied en het zorgen voor het vlot en veilig afwikkelen van de scheepvaart.
Rotterdam Havenstad strekt zich uit tot en met Hoek van Holland, 40 kilometer havengebied van stadshart tot Noordzee. In Hoek van Holland heeft het scheepvaartbedrijf Dirkzwager een webcam staan. Geen tijd om naar 'De Hoek' te gaan en toch zin om de zee te zien? Meekijken op :
www.dirkzwager.com/webcams-netherlands.cfm
Volgende keer in het Haven-ABC: O is van Olie, P is van Pijpleiding, Q is van Quality en R is van Rijkshavenmeester.
(bron: ABC van de Rotterdamse Haven, uitgave Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam afd. strategie en communicatie, augustus 2003).