Het culturele online mzine van Rotterdam
antenne rotterdam

Antenne Rotterdam

jfmamjjasond
1610141923273236404549
2711152024283337414650
3812162125293438424751
4913172226303539434852
5183144

Magazine

week 51 | zondag 22 december 2024 17:47 uur | 0 bezoekers

Untitled 77

hogeDRUKgebied
Goeie naam voor een grafisch centrum !
Vanmiddag ben ik gaan kijken naar de tentoonstelling "Passie voor druk 2, hommage aan Pablo Neruda". De redelijk omvangrijke ruimte was ingericht met werk van 22 grafische kunstenaars van voornamelijk Duitse komaf. Hun gemeenschappelijkheid zat hem in de gedichten van Pablo Neruda, thema van de kunstwerken, vandaar de aanwezigheid van de ambassadeur van Chili, dhr. Juan Guillermo Espinosa, die de opening van de expositie verrichtte.
De opkomst was enorm, de galerie kon maar net alle bezoekers aan. Waar al die mensen vandaan kwamen was voor mij een raadsel. Ik hoorde alleen Spaans en Duits om me heen. De reden van de tentoonstelling is me ook ontgaan. Overigens werd daar ook met geen woord over gerept. En helemaal onduidelijk voor mij is waarom dit werk nu in Charlois te zien is. HogeDRUKgebied zal wel persoonlijk iets hebben met het onderwerp of de ambassadeur of wie dan ook. lekker vaag dus.
Maar het allermerkwaardigste vond ik wel de sfeer rond het werk en de makers. Ik bleek veruit de jongste bezoeker (op een aantal kinderen van na).
Hier presenteerde zich een groep kunstenaars van een heel andere generatie. En het werk straalde dat ook uit. De ouderwetse ambachtelijkheid (niet eens zo kundig in de meeste gevallen) deed me denken aan de jaren zeventig van de vorige eeuw. De thematiek getuigde van een belegen soort revolte of symbolische verwijzing naar religieuse of mythische thema's. Waarom willen mensen dit maken, zien of presenteren, tenzij het een historisch overzicht betreft? Niets van deze vragen werd op enige wijze beantwoord en dan word ik erg kriegel.
De ambassadeur sprak mooie, charmante woorden, zonder een andere boodschap dan die van verbroedering en respect. Het CDA Charlois was zwaar vertegenwoordigd met twee raadsleden en verder kende ik niemand.
Er volgde nog vier gedichten van Pablo Neruda en wijn.
Wat teleurgesteld ben ik huiswaarts gekeerd. Als dit de broedplaats Charlois is ga ik snel afhaken. Of is het juist de basis om nieuwe ontwikkelingen op te bouwen? Kortom, ik ben redelijk in verwarring geraakt. Verdomme, dat is het! Het lijkt wel of ik in Kralingen terecht ben gekomen !

groet ivo
 
Array
(
    [112555] => Array
        (
            [naam] => Michiel Brink
            [link] => 
            [reactie] => Ivo,
De vragen waarop je geen antwoord kreeg, waardoor je zo kriegel werd dat je een lullig stukje ging schrijven, heb je niet gesteld aan de organisatie maar alleen aan jezelf. 
Hierbij enkele correcties op onjuiste vooronderstellingen/vooroordelen
De jongste bezoeker die ik kende (kinderen niet meegerekend) was 19 jaar. Als je, zoals je zegt, veruit jonger bent zit je dus in de puberteit.
Er waren 4 duitsers, 12 spaanssprekenden en de rest bestond voor 70% uit bewoners van Charlois.
De 'geheel andere generatie' bestaat uit kunstenaars van 22 tot 80 jaar  zoals te lezen was op de overal verspreide informatieblaadjes.
Een groot deel van deze kunstenaars heeft zijn of haar kwaliteit al lang bewezen, zoals blijkt uit de ter inzage liggende recensies uit de Duitse pers. Het hogeDRUKgebied probeert onder andere verworvenheden van oudere grafici te behouden en door te geven aan jongeren, zodat er nieuwe toepassingen ontstaan. Als je hierover meer wilt weten ben je welkom.
het hogeDRUKgebied,
Michiel Brink



            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2006-03-29 21:11:21
            [react_date_changed] => 2006-03-29 21:11:21
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 99826
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => VP5GJJ9XLWBMDZK
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 112555
            [editable] => 1
        )

    [112540] => Array
        (
            [naam] => Judy Bleclic, Charlois
            [link] => 
            [reactie] => Mijn naam is Judy Bleclic, oud 26 jaar. Ik ben grafisch vormgeefster en woon sinds een jaar in Charlois. Het hogeDRUKgebied ken ik intussen wel. De naam spreekt me aan: weg depressies, laat de zon maar komen. De eerste keer dat ik er kwam was dit najaar toen er een opening was. Het was net zo druk als bij de laatste opening. Ik kwam toevallig langs want van posters hebben ze blijkbaar nooit gehoord. Iemand hield een (te) lange inleiding en daarna kon je de tentoonstelling bekijken. Leuk werk en mooie ruimtes.
Daarna leek het weer afgelopen want je zal alleen lamellen voor de ramen. Wel zag ik door een kier aardappels in een vitrine liggen die steeds verder uitliepen. Rara wat was dat, maar ik kon het niemand vragen.
Nu kwam ik langs en daar was weer een opening. Het zag er van buiten ook leuk uit, een grote verbetering voor de buurt.
Het was razend druk. Misschien stom, maar van Neruda had ik nog nooit gehoord. Het geëxposeerde werk spreekt mij aan, het  gaat over mensen en het straalt warmte uit. Ik sprak met een Duitser die zei dat hij de vorm van gevonden stukken hout gebruikt  in zijn houtsnedes. Er hing een deksel van een pakkist waar hij zoiets mee had gedaan en afgedrukt op linnen. Heel tof. Toen er gedichten werden voorgedragen kreeg ik een brok in mijn keel en heb de maandag daarop gelijk een boek van Neruda  uit de bibliotheek gehaald. 
Nu wil ik wel even zeggen dat ik de kritiek in de column onterecht vindt en ik kan me de pissige reactie van de hogeDRUKKERS wel voorstellen.  Mag er soms alleen Nederlands gesproken worden volgens nieuwe normen? Had het even aan die mensen van het CDA gevraagd. Dan kunnen ze in het vervolg een bordje ophangen. Ook heb ik niet gelet op leeftijden en ik had echt niet het idee dat ik in een bejaardensoos was verzeild. 

Verder heb ik een totaal andere indruk van het werk. Door mijn werk zit ik dagen en nachten in cyberspace, je ziet daar vaak veel oppervlakkige shit voorbijkomen. Deze kunstenaars kunnen gewoon doorwerken als de stroom uitvalt, zo basic zijn ze.
Wat mij betreft hoop ik dat het hogeDRUKgebied ons nog vaak gaat verrassen met mooie dingen (wat was dat nu me die aardappels?). We moeten ze wat aan publiciteit gaan doen want ze lopen volgens mij met hun hoofd in de wolken, of kan dat niet in een hogeDRUKgebied,
dag

Judy
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2006-03-30 13:49:38
            [react_date_changed] => 2006-03-30 13:49:38
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 99826
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => CJZ6E5K2HSTFB2K
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 112540
            [editable] => 1
        )

    [112406] => Array
        (
            [naam] => ivo
            [link] => 
            [reactie] => Michiel, het was niet de bedoeling een lullig stuk te schrijven, maar vooral hardop te vragen wat de realiteit in de Charloisse kunstomgeving is. Excuses daarvoor. Ook ik was vooral verrast door het moment van de dag, ongeacht alle informatie die ik weldegelijk had gelezen, door iets wat de rest van het jaar onzichtbaar is. Ik hoop erg dat de kennis die jullie willen behouden een plek krijgt en jullie daar een rol in kunnen vervullen.
            [afbeelding] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2006-04-10 20:08:20
            [react_date_changed] => 2006-04-10 20:08:20
            [react_page] => 0
            [react_user] => 19238
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 99826
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => BTUTHTKGB6UAT6U
            [u_name] =>   
            [u_email] => antennerotterdam@users.antenne.exolog.nl
            [react_id] => 112406
            [editable] => 1
        )

)

Michiel Brink | 29 maart 2006

Ivo,
De vragen waarop je geen antwoord kreeg, waardoor je zo kriegel werd dat je een lullig stukje ging schrijven, heb je niet gesteld aan de organisatie maar alleen aan jezelf.
Hierbij enkele correcties op onjuiste vooronderstellingen/vooroordelen
De jongste bezoeker die ik kende (kinderen niet meegerekend) was 19 jaar. Als je, zoals je zegt, veruit jonger bent zit je dus in de puberteit.
Er waren 4 duitsers, 12 spaanssprekenden en de rest bestond voor 70% uit bewoners van Charlois.
De 'geheel andere generatie' bestaat uit kunstenaars van 22 tot 80 jaar zoals te lezen was op de overal verspreide informatieblaadjes.
Een groot deel van deze kunstenaars heeft zijn of haar kwaliteit al lang bewezen, zoals blijkt uit de ter inzage liggende recensies uit de Duitse pers. Het hogeDRUKgebied probeert onder andere verworvenheden van oudere grafici te behouden en door te geven aan jongeren, zodat er nieuwe toepassingen ontstaan. Als je hierover meer wilt weten ben je welkom.
het hogeDRUKgebied,
Michiel Brink

Judy Bleclic, Charlois | 30 maart 2006

Mijn naam is Judy Bleclic, oud 26 jaar. Ik ben grafisch vormgeefster en woon sinds een jaar in Charlois. Het hogeDRUKgebied ken ik intussen wel. De naam spreekt me aan: weg depressies, laat de zon maar komen. De eerste keer dat ik er kwam was dit najaar toen er een opening was. Het was net zo druk als bij de laatste opening. Ik kwam toevallig langs want van posters hebben ze blijkbaar nooit gehoord. Iemand hield een (te) lange inleiding en daarna kon je de tentoonstelling bekijken. Leuk werk en mooie ruimtes.
Daarna leek het weer afgelopen want je zal alleen lamellen voor de ramen. Wel zag ik door een kier aardappels in een vitrine liggen die steeds verder uitliepen. Rara wat was dat, maar ik kon het niemand vragen.
Nu kwam ik langs en daar was weer een opening. Het zag er van buiten ook leuk uit, een grote verbetering voor de buurt.
Het was razend druk. Misschien stom, maar van Neruda had ik nog nooit gehoord. Het geëxposeerde werk spreekt mij aan, het gaat over mensen en het straalt warmte uit. Ik sprak met een Duitser die zei dat hij de vorm van gevonden stukken hout gebruikt in zijn houtsnedes. Er hing een deksel van een pakkist waar hij zoiets mee had gedaan en afgedrukt op linnen. Heel tof. Toen er gedichten werden voorgedragen kreeg ik een brok in mijn keel en heb de maandag daarop gelijk een boek van Neruda uit de bibliotheek gehaald.
Nu wil ik wel even zeggen dat ik de kritiek in de column onterecht vindt en ik kan me de pissige reactie van de hogeDRUKKERS wel voorstellen. Mag er soms alleen Nederlands gesproken worden volgens nieuwe normen? Had het even aan die mensen van het CDA gevraagd. Dan kunnen ze in het vervolg een bordje ophangen. Ook heb ik niet gelet op leeftijden en ik had echt niet het idee dat ik in een bejaardensoos was verzeild.

Verder heb ik een totaal andere indruk van het werk. Door mijn werk zit ik dagen en nachten in cyberspace, je ziet daar vaak veel oppervlakkige shit voorbijkomen. Deze kunstenaars kunnen gewoon doorwerken als de stroom uitvalt, zo basic zijn ze.
Wat mij betreft hoop ik dat het hogeDRUKgebied ons nog vaak gaat verrassen met mooie dingen (wat was dat nu me die aardappels?). We moeten ze wat aan publiciteit gaan doen want ze lopen volgens mij met hun hoofd in de wolken, of kan dat niet in een hogeDRUKgebied,
dag

Judy

ivo | 10 april 2006

Michiel, het was niet de bedoeling een lullig stuk te schrijven, maar vooral hardop te vragen wat de realiteit in de Charloisse kunstomgeving is. Excuses daarvoor. Ook ik was vooral verrast door het moment van de dag, ongeacht alle informatie die ik weldegelijk had gelezen, door iets wat de rest van het jaar onzichtbaar is. Ik hoop erg dat de kennis die jullie willen behouden een plek krijgt en jullie daar een rol in kunnen vervullen.


*

laat dit veld leeg

Tweets about "#rotterdam"