j | f | m | a | m | j | j | a | s | o | n | d |
1 | 6 | 10 | 14 | 19 | 23 | 27 | 32 | 36 | 40 | 45 | 49 |
2 | 7 | 11 | 15 | 20 | 24 | 28 | 33 | 37 | 41 | 46 | 50 |
3 | 8 | 12 | 16 | 21 | 25 | 29 | 34 | 38 | 42 | 47 | 51 |
4 | 9 | 13 | 17 | 22 | 26 | 30 | 35 | 39 | 43 | 48 | 52 |
5 | 18 | 31 | 44 |
In mijn speurtocht naar het 'creative city'-gehalte van Rotterdam voelde ik me afwisselend ongerust, verbaasd, trots en soms wat beschaamd over mijn stadje aan de Maas. De door Richard Florida met zijn boek 'The rise of the creative class' ontketende wereldwijde hype, de theorie dat de creatieve economie hèt middel was voor economische grootstedelijke groei, leek in Rotterdam niet te leven. En dat, terwijl heel veel wereldsteden zich nadrukkelijk wel als 'Creative City' wilden manifesteren!
In een interview met burgemeester Opstelten kwam de aap uit de mouw. 'Mevrouw', bromde hij geruststellend in mijn oor, 'wij hebben de heer Florida helemaal niet nodig! Rotterdam is altijd al een creatieve stad geweest, dat waren wij al lang voordat de heer Florida werd geboren. En onze stad zal altijd een creatieve stad blijven!' Onze burgervader vond het een wat overbodige vraag. Rotterdammers met visie ontmoetten elkaar in de Economic Development Board (een prima initiatief van Leefbaar Rotterdam wethouder Wim van Sluis, maar dit terzijde) en natuurlijk was er binnen de EDBR behalve voor haven en logistiek, onderwijs en het medisch cluster ook aandacht voor de ontwikkeling van de creatieve economie.
Ja, ja, mmmm, mmmm, maar hadden deze lieden dan wel voldoende oog voor de kracht die er van de creatieve economie uitging? Ik besloot de uitzendingen van de Urban Country Club op AntenneTV nog eens te bekijken. Welke gelukkigen had Rini Biemans ook alweer geselecteerd om hun visie te geven op Rotterdam als creatieve stad? Wie kwamen er in aanmerking om lid te worden van de enige echte creatieve Rotterdamse denktank in oprichting?
Het waren louter mannen: Mark, Arie, Henk, Willem, Jim, Rob, Wim, Bep, Andy, Ton, Martin, Paul, Wink, Vincent, Otto en Ruud. Van professie gemeente-ambtenaar, filosoof, historicus, ondernemer, organisatietalent, marketing/reclame-deskundige of creatieveling pur sang. Niet de minsten, maar toch! Er hadden van mij ook wel wat vrouwen geïnterviewd mogen worden. Wat wisten de geselecteerden meer van de creatieve economie dan lieden van de 'gevestigde' orde zoals de EDBR-ders?
In de filmpjes werd in bevlogen woorden verteld over wat goed zou zijn voor Rotterdam, vooral vanuit de eigen optiek. Niks mis mee, de meesten namen al deel aan de creatieve economie. Maar aan hun visies kon ik het 'creative city'-gehalte van onze stad niet afmeten. Rotterdam bleef een Villa Kakelbont. Slechts een enkeling van het illuster gezelschap sprak zich uit over de stad als gemeenschap. Martin riep op tot het koesteren van onze onderstroom. Paul wenste oprecht dat onze stad haar historisch hart terug zou krijgen en sleetse armoedige plekken in het centrum daardoor zouden transformeren tot vibrerende hotspots. Henk pleitte voor meer creativiteit en cultuur in het basisonderwijs. Onze toekomst lag in handen van onze kinderen, zij waren nog te vormen. Kinderen moesten leren weer met hun handen te werken. Ook Otto had het daar over. Wink dacht voornamelijk in termen van garage-netwerken.
Ik miste iets. Werden de woorden die ik miste misschien gesproken in het ruwe filmmateriaal? Waren zij bij het editten verloren gegaan? Geen van de geïnterviewden hoorde ik hongerig roepen dat hij z.s.m. lid wilde worden van de Urban Country Club. Hoe zat het eigenlijk met de Rotterdamse tolerantie, een vereiste binnen het concept van een creatieve stad? Alleen Ruud hoorde ik er over spreken, van hem mocht er wel weer wat minder blauw op straat. En hoe zat het met de Rotterdamse homo-scene? Volgens Florida had elke creatieve stad een levendige homo-scene. De pilot-study van de Urban Country Club mocht van mij nog wel wat worden uitgebreid met een gevarieerder gezelschap.
'The rise of the creative class' ging over levendige buurtschappen, over samen doen en openstaan voor nieuwe ideeën. Zou Florida misschien het leven zoals het ooit was in een nieuw jasje hebben willen steken? Vroeger was het zo gek nog niet..... herkenbare buurten met kleine winkeltjes, werkplaatsen van handwerklieden waar de jochies van de straat om een hoekje gluurden en klusjes opknapten, buurvrouwen op elkaars kinderen letten .....
De woorden van de burgemeester dreunden nog na in mijn hoofd. 'Wij hebben de heer Florida niet nodig .....' Zou het zo kunnen zijn dat de stad gewoon in eeuwigheid autonoom haar ding deed?
Ineens herinnerde ik mij een onvoltooid manuscript van een onbekende auteur, gevonden in een oud boek op de rommelmarkt. Het omvatte niet meer dan twee blaadjes en ging over een stad die sprak tot een fictieve inwoner. De stad sprak en wist zichzelf een eeuwig veranderende constante. De stad gebruikte haar bewoners, werd er door in stand gehouden. De bewoners zouden de stad echter nooit bezitten. Ze waren slechts passanten. Een interessante gedachte.
Deze stad had geen theorieën nodig, ze deden er niet toe. De stad zou altijd overleven, in welke vorm dan ook. Creativiteit in optima forma.
Voor het hele interview met burgemeester Ivo Opstelten:
http://www.antennerotterdam.nl/read/item/id/30678/rotterdam-creative-city-#12
Voor de compilatie van Urban Country Club-filmpjes: http://www.antennerotterdam.nl/read/item/id/32380/urban-country-club-#7
Urban Country Club #7 De compilatie van de eerste 6 afleveringen
M | 13 maart 2006Dat klinkt wel interessant Marijke, de stad als autonomie. Wij eigenen ons altijd van alles toe, maar uiteindelijk is alles van iedereen en zijn wij misschien meer van de stad dan de stad van ons aangezien we er zo mee bezig zijn ons te verdiepen in de beweging ervan. |
Delageus | 14 maart 2006www.delageus.comErg goed stukje!!! Geeft een geheel nieuwe gedachte bij de stad en Urban Country Club. Ben ook wel benieuwd naar een reactie van Rini Biemans. |
Mark van de Velde | 14 maart 2006intellectualdevelopmentboardrotterdam.blogspot.com/Leuk Marijke! |
goudlokje | 14 maart 2006Tijdens het zappen kwam ik langs het Belgische programma Ter Zake. |
Marijk | 14 maart 2006Bedankt voor jullie reacties! Mark: mag ik het 'creative-city'schrijf-stokje (even) aan jou overdragen? Ik ben benieuwd naar komende IDBR-acties! |
Mark van de Velde | 15 maart 2006www.re-mark.orgBeste Marijke, |
Marijk | 15 maart 2006Zie er naar uit! Bedankt Mark! |
Lee Lagerwal | 18 maart 2006Marijke=Rini |
Marijk | 18 maart 2006Hè? Ga je lekker Lee? Jouw intellect gaat me boven m'n pet, swietie. |